@article { author = {aliakbari, zahra and Rajaee, Seyed Mehdi}, title = {Opportunities and threats of online exams from the perspective of faculty members of Farhangian University of Isfahan; a study with a phenomenological approach}, journal = {پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی}, volume = {2}, number = {3}, pages = {51-60}, year = {2020}, publisher = {University of Farhangian}, issn = {2783-2279}, eissn = {2717-2651}, doi = {}, abstract = {The prevalence of coronavirus is one of those changes that call for communities to respond, respond and adapt in a timely manner and provide comprehensive solutions, and in the field of education, the continuation of education is possible with virtual education. The main purpose of this article is to identify "opportunities and threats of online exams from the perspective of faculty members of Isfahan Farhangian University". Thirteen academic and knowledgeable experts on e-learning and online tests were purposefully selected and interviewed in a semi-structured way. Finally, for each category, a title was selected that includes all the codes of that category. As a result of this study, faculty members in the category of threats; increase inaccuracy and fainting among students during the test (fraud), structural weakness of the LMS system, lack of familiarity of faculty members with information technology and uncertainty about the evaluation of the performed opportunities; Cost savings, possibility of use at any time and place, increase of knowledge and information technology skills of faculty members, transfer of experiences, learning opportunity, speed of action in correcting the test and announcing the results and using the interactive approach and effective factors in conducting the test online Providing software and hardware infrastructure, high-speed Internet, holding special workshops for faculty members and students, and providing free or cheap Internet for faculty members and students, and the current situation of Farhangian University regarding the opportunities and threats of exams. Online was considered a need for further training in the field of e-learning}, keywords = {Higher education,online test,corona}, title_fa = {فرصت ها و تهدیدهای آزمون های برخط از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان؛ مطالعه‌ای با رویکرد پدیدارشناسی}, abstract_fa = {آموزش‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین و اینترنت، با تغییرات بنیادینی که در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد کرده، توانسته است بسیاری از ناکارآمدی‌های نظام‌های سنتی آموزشی را در تغییرات و شرایط بحرانی رفع کرده و دگرگونی‌های اساسی را در شیوه ارائه آموزش و دانش­آفرینی به وجود آورد. شیوع ویروس کرونا از آن دست تغییراتی است که جوامع را به مقابله، پاسخگویی و سازگاری به موقع و راه­حل­های جامع فرا خواند و در بخش آموزش عمومی و عالی تداوم جریان آموزش را با آموزش مجازی امکان­پذیر دانست. هدف اصلی مقاله حاضر، شناسایی" فرصت­ها و تهدیدهای آزمون­های برخط از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان " است. تعداد 13نفر ازخبرگان دانشگاهی و مطلع نسبت به یادگیری الکترونیک و آزمون­های برخط به صورت هدفمند و با راهبرد نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت نیمه­ساختاریافته مورد مصاحبه قرارگرفتند. در نهایت برای هر یک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. در نتیجه‌ی این مطالعه اعضای هیأت علمی در مقوله تهدیدها؛ افزایش نادرستی و غش در بین دانشجویان در زمان برگزاری آزمون (تقلب)، ضعف ساختاری سیستم LMS، عدم آشنایی اعضای هیأت علمی با فناوری اطلاعات و عدم اطمینان از ارزشیابی انجام شده، درمقوله فرصت­ها؛ صرفه­جویی در هزینه­ها، امکان استفاده در هر زمان و مکان، افزایش دانش و مهارت فناوری اطلاعات اعضای هیئت علمی، انتقال تجارب، فرصت یادگیری، سرعت عمل در تصحیح آزمون و اعلام نتایج و بهره گیری از رویکرد تعاملی و در عوامل موثر در برگزاری آزمون ‌برخط؛ فراهم کردن زیرساخت­های نرم­افزاری و سخت­افزاری، اینترنت پرسرعت، برگزاری کارگاه­های آموزشی ویژه اعضای هیأت علمی و دانشجویان و ارائه اینترنت رایگان و یا ارزان ویژه اعضای هیأت علمی و دانشجویان اشاره کردند و وضعیت موجود دانشگاه فرهنگیان درباره فرصت­ها و تهدیدهای آزمون­های برخط را نیاز به آموزش بیشتر در حوزۀ یادگیری الکترونیک دانستند.}, keywords_fa = {آموزش عالی,آزمون برخط,کرونا}, url = {https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1580.html}, eprint = {https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1580_6cad442b9001dbdb7016d06c469d1cf9.pdf} }