@article { author = {Dehghan Manshadi, Mansour and Shahrokhinia, Maryam}, title = {Analysis of the Third grade Elementary Social Studies Book Based on Attention to Emotional Intelligence Skills}, journal = {پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی}, volume = {3}, number = {1}, pages = {47-62}, year = {2021}, publisher = {University of Farhangian}, issn = {2783-2279}, eissn = {2717-2651}, doi = {}, abstract = {Emotional intelligence has a special place due to its many applications, especially in children. The purpose of this study is to investigate The content analysis of the third grade elementary social studies textbook was based on attention to emotional intelligence skills modeled on William Rumi. The present study was descriptive and applied in terms of purpose. The statistical population of the study included all the content of the third grade elementary social studies textbook, which was selected from the sampling due to the nature of the subject and the limited statistical population, and the entire statistical population was selected as the sample. Data collection tool was William Rumi content analysis technique whose content validity was confirmed by experts and its reliability was obtained using the retest method of 0.87. Research data were analyzed using William Rumi Engagement Index formulas. The results showed according to the pattern William Rumi, The content of the third grade elementary social studies textbook includes components of emotional intelligence and strengthens this skill in students Because based on the calculation of the learner engagement coefficient, the text, images and activities of this book were able to engage the person learning and present the topics in an active way.}, keywords = {Content Analysis,Social Studies,Third grade,Emotional Intelligence}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی بر اساس توجه به مهارت هوش هیجانی}, abstract_fa = {هوش هیجانی به دلیل کاربرد فراوان آن به‌ویژه در کودکان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هدف از این پژوهش، بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی بر اساس توجه به مهارت هوش هیجانی طبق الگوی ویلیام رومی بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و ازنظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدود بودن جامعۀ آماری، از نمونه‌گیری صرف‌نظر و کل جامعۀ آماری به‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها تکنیک تحلیل محتوای ویلیام رومی بود که روایی محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از روش باز آزمایی 87/0 به دست آمد. داده‌های پژوهش با استفاده از فرمول‌های شاخص درگیری ویلیام رومی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد طبق الگوی ویلیام رومی، محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی شامل مؤلفه‌های هوش هیجانی بوده و سبب تقویت این مهارت در دانش‌آموزان می‌شود، چراکه بر اساس محاسبۀ ضریب درگیری یادگیرنده، متن، تصاویر و فعالیت‌های این کتاب توانسته فرد را درگیر یادگیری و مباحث را به شیوۀ فعال ارائه کند.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,مطالعات اجتماعی,سوم ابتدایی,هوش هیجانی}, url = {https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1691.html}, eprint = {https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1691_381ff6f291a283c49b4495fe79351cfa.pdf} }