%0 Journal Article %T آموزشِ مطالعات اجتماعی: رویکرد محافظه‌کارانه یا رویکرد تحول‌گرا %J پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2783-2279 %A محمدی, محمود %D 2019 %\ 10/23/2019 %V 1 %N 1 %P 57-76 %! آموزشِ مطالعات اجتماعی: رویکرد محافظه‌کارانه یا رویکرد تحول‌گرا %K آموزش %K علوم اجتماعی %K محافظه کارانه %K تحول گرا %R %X این مقاله به بررسی رویکرد حاکم بر کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی در مدارس ایران می­پردازد. به طور کلی می­توان دو رویکرد را در آموزش مطالعات اجتماعی از یکدیگر متمایز کرد: رویکرد محافظه­کار در آموزش مطالعات اجتماعی و رویکرد تحول­گرا در آموزش مطالعات اجتماعی. رویکرد محافظه­کارانه، چرایی آموزش مطالعات اجتماعی را برقراری نظم و حفظ تعادل جامعه می­داند و رویکرد تحول­گرا، چرایی آموزش مطالعات علوم اجتماعی را راهکاری برای تغییر و اصلاح وضع موجود معرفی می­کند. ادعای این مقاله این است که رویکرد حاکم بر آموزش مطالعات اجتماعی در جامعه ایرانی رویکردی محافظه­کارانه است. بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و دورۀ متوسطه نشان می­دهد که رویکرد حاکم بر آموزش مطالعات اجتماعی رویکردی محافظه­کارانه است. %U https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_962_fd1f5476e8aef32370ec8d0bffb630c6.pdf