دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
1
2
2020
02
29
راهبردهای تدریس موثر در آموزش مطالعات اجتماعی
1
27
FA
جمشید
میرزایی
0009-0000-3212-9739
مدرس گروه علوم اجتماعی پردیس زینبیه پیشوا دانشگاه فرهنگیان
jamshid.mirzaei@ut.ac.ir
یکی از اصلیترین کارکردهای نهاد آموزش، جامعهپذیر کردن دانشآموزان و تسریع در فرآیند اجتماعی شدن آنان است. کُتب مطالعات اجتماعی مرتبطترین کتاب درسی با مبحث اجتماعی شدن است. از طرف دیگر مبحث روشهای تدریس یک بخش تفکیکناپذیر در حرفه معلمی است. اما به نظر میرسد در کنار تمام متغیرها و عوامل ذیربط، یکی از دلائل غیر اثربخش بودن آموزشِ محتواهای آموزشی در مدارس خاصه آموزش مطالعات اجتماعی، استفاده مکرر و بیش از حد از روشهای سنتی (سخنرانی، توضیحی و...) است. در این مقاله که با روش کیفی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی تدوین شده است، ضمن نقد روشهای سنتیِ تدریس (ضعفها و معایبی نظیر منفعلانه بودن، غیرمنعطف بودن، یک سویه بودن، فعال مطلق بودن معلم و...)، دو مورد از مهمترین راهبردهای اثربخش در تدریس مطالعات اجتماعی یعنی «راهبرد پروژهها» و «راهبرد رویدادهای جاری» را بیان خواهیم نمود. در این مقاله در تحلیل راهبرد پروژهها به مواردی نظیر دلائل و ضرورت و اهمیت این راهبرد در آموزش مطالعات اجتماعی، تقسیم بندی پروژهها، طرح کلی پروژهها، نحوه ارزشیابی از پروژهها، مراحل مختلف طراحی پروژه میپردازیم. در تحلیل راهبرد رویدادهای جاری به موارد مهمی مانند ماهیت راهبرد رویدادهای جاری، ویژگیهای رویدادهای جاری، اهمیت راهبرد رویدادهای جاری در آموزش مطالعات اجتماعی، چگونگی استفاده از آن در آموزش مطالعات اجتماعی، ملاکهای اداره بحث و گفتگو درباره رویدادهای جاری و... خواهیم پرداخت. از آنجا که مقاله پژوهشی حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است، لذا جامعه هدف و مخاطب اصلی ما دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان و معلمان مقطع ابتدایی هستند.
آموزش مطالعات اجتماعی,تدریس اثربخش,راهبرد پروژهها,راهبرد رویدادهای جاری,جامعهپذیری
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1042.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1042_139445c7897850a668b53e36d2b75cdc.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
1
2
2020
02
29
تأملی بر شیوهی جذب و توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان
29
45
FA
رسول
شریفی نجف آبادی
دکتری جغرافیا، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران
r.sharifi@cfu.ac.ir
مراکز تربیت معلم از سال1390 تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان تجدید ساختار یافته و در طی سالهای 1391 تا 1397، از طریق کنکور سراسری، به جذب دانشجومعلمان در رشتههای مختلف و از جمله کارشناسی آموزش جغرافیا، پرداختهاند. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل روند توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در پردیسهای استانی این دانشگاه در طی مدت فوق الذکر بوده که به روش کمی و تحلیل اسنادی صورت گرفته است. به این منظور، اطلاعات لازم در مورد تعداد و محل پذیرش دانشجومعلمان رشتهی کارشناسی آموزش جغرافیا از دفترچههای انتخاب رشتهی سال های 1391 تا 1397 استخراج و در نرم افزار Spss وارد شده و پارامترهای آماری لازم محاسبه، توصیف و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده گواه آن است که در طی این مدت ، در مجموع 1108 دانشجو معلم در این رشته جذب دانشگاه فرهنگیان شدهاند که771 نفر از آنها پسر و 337 نفر از آنها دختر بودهاند. دانشجومعلمان پسر در11 پردیس استانی و دانشجومعلمان دختر در 7 پردیس استانی توزیع شدهاند. در بررسی این روند مشخص شد که در ابتدا وجود استادان و امکانات موجود در مراکز تربیت معلم محور تصمیمگیری برای توزیع دانشجومعلمان بوده ؛ اما به مرور، با لحاظ کردن اصول علمی برنامهریزی آموزشی، درسی و در نظر گرفتن شرایط دانشجومعلمان، از پراکندگی مکانی جذب و توزیع کاسته شده و وضعیت با ثباتتر شده است. انتخاب استانهای البرز ، خراسانجنوبی، تهران و خوزستان به عنوان 4 قطب کشوری آموزش جغرافیا و اختصاص اعضای هیئت علمی جدید و تجهیزات نوین به آنها، موجب تثبیت جایگاه رشتهی کارشناسی آموزش جغرافیا در کشور شده است.
دانشگاه فرهنگیان,پردیسهای استانی,رشتهی آموزش جغرافیا,دانشجومعلم
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1043.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1043_32a77cf7f3144135db2cbc7399ad2cef.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
1
2
2020
02
29
عوامل مؤثر بر آگاهی شهروندان از مفهوم حقوق شهروندی
47
67
FA
داریوش
رضاپور
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، ایران
d.rezapour@gmail.com
علیرضا
گلستانی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
ali56golestani@gmail.com
محمد
غلامی
استادیار جغرافیا، دانشگاه پیام نور، ایران
gholami556@gmail.com
حسن
سعادت پور
دانشجوی کارشناسی ارشد
hnsadat@chmail.ir
حقوق شهروندی آمیختهای از وظایف و مسئولیتهای افراد در قبال یکدیگر، شهر و دولت است و شامل حقوق سیاسی، مدنی، اجتماعی، فرهنگی و جنسیتی میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی آگاهی شهروندان از مفهوم حقوق شهروندی در بین شهروندان شهر خورموج انجام شده است. این پژوهش که با روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجامگرفته، جامعه آماری آن شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر خورموج در سال 95 می باشند. حجم نمونهی آن 381 نفر است که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. روایی و اعتبار به کمک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید و همچنین برای تحلیل نتایج دادههای پژوهش از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین متغیرهای زمینهای و آگاهی از حقوق شهروندی رابطه معنیداری وجود ندارد؛ اما بین متغیرهای رسانههای جمعی، حقوق مدنی، حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی، مشارکت اجتماعی و متغیر آگاهی از حقوق شهروندی رابطه معنیداری در سطح (000/P<) و با 99 درصد اطمینان وجود دارد.
شهروندی,رسانههای جمعی,حقوق اجتماعی,مشارکت اجتماعی,شهر خورموج
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1044.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1044_7ff8cb59a19e1281360e7ee07d181eab.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
1
2
2020
02
29
ایجاد موقعیتهای یادگیری اثربخش در آموزش جغرافیا با استفاده از راهبرد آموزش ترکیبی و گردش علمی
69
95
FA
محمد
دیمه ور
عضوهیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
daymevar@gmail.com
محمدرضا
یوسفی روشن
00000001527668X
استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
mr.yousefiroshan@cfu.ac.ir
مشاهدهی مستقیم فرآیندها و جمعآوری دادههای دست اول در قالب پروژههای گردش علمی و مطالعات میدانی علاوه بر روشهای نوآورانه و خلاق آموزش در کلاس درس در آموزش و پژوهشهای جغرافیایی به عنوان یکی از مهمترین شاخههای علوم زمین، اهمیت بسزایی دارد. تعامل مستمر و مشارکت فعال و هدفمند دانشجویان در جریان اینگونه یادگیریهای کاوشگرانه، ضمن ایجاد جذابیت و عینی کردن موضوعات درسی، باعث تحقق یادگیری معنادار و شوقآفرین و همچنین کسب مهارتهای عملی جغرافیا توسط آنان خواهد شد. برای تحقق این امر، خوشبختانه برنامه درسی آموزش جغرافیا در دانشگاه های تربیت معلم به گونهای تدوین گردیده که یک معلم جغرافیا علاوه بر تسلط کافی بر دانش موضوعی جغرافیا (CK )، باید از دانش و مهارتهای متنوع برای آموزش مفاهیم این رشته ( PCK) نیز برخوردار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، آشنایی عملی دانشجومعلمان با نحوه کاربرد راهبردهای اثربخش" آموزش تلفیقی " و "گردش علمی" از طریق ایجاد فرصتها و تجارب یادگیری در محیطهای چندگانه و ارزیابی اثربخشی آن میباشد. این پژوهش به روش کیفی انجام و بر این اساس، جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه، مشاهده، مطالعه اسنادی و مستندات متنی و تصویری صورت پذیرفته است. اعتبار درونی پژوهش با توجه به رضایت استادان تأیید گردید. یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثریت دانشجویان ضمن آشنایی با راهبردهای مذکور و کاربرد عملی آنها، این شیوه آموزش را لذت بخشترین خاطره یادگیری خود در دانشگاه برشمردهاند.
آموزش جغرافیا,دانش آموزش محتوا(PCK ),یادگیری الکترونیک,یادگیری ترکیبی,گردش علمی
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1045.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1045_85adec4f41d9b8566506bb6aa95a4e6a.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
1
2
2020
02
29
بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان
97
121
FA
حسنعلی
گرمابی
معاون آموزشی
h.garmaby@yahoo.com
محسن
کردلو
مدرس مدعو
mohsenkordlo@yahoo.com
<span lang="AR-SA" dir="RTL">یادگیرنده یکی از مهمترین </span><span lang="FA" dir="RTL">مبانی عناصر برنامهدرسی میباشد که در طول تاریخ مطالعات برنامهدرسی، در منابع گوناگون بدان اشاره شده است. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مؤلفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که با روش پیمایشی و پدیدارشناسی انجام پذیرفته است. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا ورودی مهر سال </span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">1395پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان است که با روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 29 نفر برای مطالعه انتخاب گردید و از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافتهها نشان</span><span> </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">داد که تصورات و انتظارات دانشجومعلمان در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی( برنامهدرسی، فضای آموزشی، (محل تحصیل)، برنامه فرهنگی، استادان، تجهیزات و فناوری،کارکنان و سرای دانشجویی)، دانشجومعلم(مسائل، مشکلات، ویژگیها و تکالیف ) و همچنین شغل معلمی دارای ویژگیهای منحصر به فردی مانند دارا بودن برخی دانشها و نگرشهای مورد نیاز معلمی در بدو ورود به دانشگاه است که با شناسایی آنها میتوان برنامههای درسی دانشگاه را با شرایط یادگیرندگان منطبق کرد. به عبارت دیگر با شناخت برنامهدرسی پنهان، میتوان نسبت به اصلاح برنامههای درسی آشکار، اقـدام کرد. </span>
دانشجومعلمان,آموزش جغرافیا,دانشگاه فرهنگیان,برنامهدرسی پنهان
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1046.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1046_fa615bb95dc1cdaa5d6451cfad7a7d54.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
1
2
2020
02
29
بررسی پیامدهای اجتماعی ازدواج زودهنگام بر روند آموزش دختران(مطالعه موردی: شهر اسفرورین)
123
146
FA
مریم السادات
حسینی فر
استادیار جامعه شناسی و پژوهشگر
m_hosseinyfar@yahoo.com
زهرا
اکبری
دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه دانش البرز، قزوین
zahra.akbari2019@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای اجتماعی ازدواج زودهنگام دانشآموزان دختر شهر اسفرورین که ازدواج زودهنگام داشتهاند، انجام گردید. بر اساس نظریه های صاحب نظران میتوان بیان نمود؛ زود هنگامی ازدواج با توجه به وضعیت و موقعیت اقتصادی زنان و مردان تغییر میکند و عناصر مذهبی و فرهنگی نیز بر زود هنگامی و زمان ازدواج تأثیر میگذارند. این تحقیق با روش پیمایشی و کتابخانهای صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر شهر اسفرورین که ازدواج زودهنگام داشتهاند؛ تشکیل میدهند که تعداد آنها 50 نفر بوده و به دلیل محدود بودن جامعه آماری، تمام شماری انجام پذیرفته است. روش پژوهش تلفیقی کمی و کیفی و تکنیکهای گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه بوده است. سنجش روایی پرسشنامه از نوع محتوایی صوری و پایایی آن 76 % محاسبه گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق با استفاده از نرمافزار spss و شیوه های کیفی تحلیل دادهها نشان داد؛ فقر مالی و فقر فرهنگی بر ازدواج زودهنگام دختران تأثیرداشته و پیامدهای ازدواج زودهنگام دانشآموزان دختر بر ترک تحصیل آنان موثر بوده و همچنین بر دیگر دانشآموزان نیز تاثیرگذار است.
ازدواج,ازدواج زود هنگام,دانشآموزان,دختران,آموزش
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1047.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1047_4b040bd96287f6c7fc6c4c30e718506d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
1
2
2020
02
20
چکیده لاتین مقالات
147
152
FA
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1048.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1048_8518391e7f44b974bc2107587e0ae2be.pdf