دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
2
4
2021
02
19
تأملی بر توسعۀ آموزشِ مسئله محور تاریخ در بستر فضای مجازی
1
32
FA
سجاد
جلیلیان
دانشجوی دکتری مطالعات علوم سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهران
sajjad14jalilian@gmail.com
امیر
کریمی
0000-0002-0299-1771
دانشجوی آموزش علوم اجتماعی پردیس حیکم ابواقاسم فردوسی البرز
amirkarimizanjani1379@gmail.com
محمد امین
شیخی
دانشجوی آموزش علوم اجتماعی
amiiiniii4321@gmail.com
شناخت ارتباط بین آموزش تاریخ و روش حل مسئله از مهمترین ضروریات بررسی کاربرد فضای مجازی در آموزش مسئله محور میباشد. در این نگاه به مسئله آموزش که به مثابه روش یاددهی امکان ایجاد آزمایش، خطا و فرضیهسازی ایجاد گردیده است، فضای مجازی با ظرفیتها و کارکردهای موجود در خود دارای جایگاه ویژهای میباشد. بر این اساس هدف کلی این نگاشته تأملی بر اثربخشی آموزش مسئله محور در آموزش مفاهیم تاریخی در بستر فضای مجازی است. از این رو، مقاله حاضر به بررسی ظرفیتها و محدودیتهای موجود در روش مسئله محور و اینکه فضای مجازی با توجه به فرامتغیرهای هشتگانه موجود در خود امکان مناسبی را جهت این نوع از آموزش به منصه ظهور میرساند، پرداخته است. در این پژوهش، روش توصیفی مورد استفاده قرار گرفته از نوع کیفی و تحلیلی است که با استفاده از ابزار فیشبرداری برای جمعآوری دادهها اقدام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فرامتغیرهای فضای مجازی شامل: سرعت، فرازمانی و فرامکانی بودن، جهانی بودن، سیّالبودن، تشدید واقعیّت، چندرسانهای بودن، فراگیری و دسترسی دائم دارای ظرفیتی بالقوه و گسترده بوده و ابزارهای متنوّعی برای آموزش تاریخ میباشند. بنابراین بهرهگیری مناسب از بستر و ظرفیتهای موجود در آن میتواند بر اثربخشی آموزش تاریخ، تأثیری توسعهبخش و تسهیلگر داشته باشد.
آموزش تاریخ,آموزش مسئله محور,فضای مجازی
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1602.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1602_b430c317d17d0b1e35b3c32564276350.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
2
4
2021
02
19
تأثیر برنامه های درسی معنوی بر آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان
33
62
FA
ستاره
موسوی
دانش آموخته دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان و آموزگار ابتدایی
setarehmousavi@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی معنوی بر آموزش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان است. این تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است و نمونهگیری آن در دسترس به شیوۀ تصادفی انجام گرفته است. 30 دانشآموز شاغل به تحصیل در دبیرستانهای دخترانه شهرضا به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. از هر دو گروه دانشآموزان، برای تعیین سطح مهارتهای اجتماعی بوسیله پرسشنامه محقق ساخته، پیش آزمون گرفته شد. برای گروه آزمایش، 8 جلسه برنامۀ درسی معنوی و بر روی گروه کنترل هیچ روش آموزشی اعمال نگردید. پس از پایان دوره، در گروه آزمایش از مجموع شرکتکنندگان 5 نفر ریزش به وجود آمد. مجدداً پرسشنامهها به عنوان پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. به دلیل ریزش در گروه آزمایش، به طور تصادفی از گروه کنترل هم 5 نمونه حذف گردید و با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش مبین آن است که آموزش برنامۀ درسی معنوی بر آموزش مهارتهای اجتماعی (ارتباط مثبت با دیگران، استدلال و نقد، همدلی و هنجارپذیری) در سطح (p <0/01) مؤثر است.
برنامۀ درسی معنوی,مهارت های اجتماعی,دانشآموزان,آموزش
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1603.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1603_f79e7c00dc40805bc036493aed68f5eb.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
2
4
2021
02
19
بررسی میزان توجه کتاب های درسی جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادهای هویت ملی
63
90
FA
قاسم
فتاحی
دانشجوی دکتری تاریخ و مدرس دانشگاه شهرکرد
gh5fatahi@gmail.com
سیده آزیتا
رضوی
دبیر آموزش و پرورش
s.a.razavi.9445@gmail.com
محمد
نیکخواه
استادیار دانشگاه فرهنگیان
m.nikkhah22@gmail.com
هدف این پژوهش بررسی میزان توجه محتوای آموزشی مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادها، مؤلفهها و عناصر هویت ملی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیل محتوایی بوده، جامعۀ آماری پژوهش، تمامی مطالب کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بوده که از طریق چند چکلیست تمامی محتوای آنها (به عنوان واحد تحلیل) از نظر میزان توجه به نمادها و مؤلفههای هویت ملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد، توجه کتابهای مورد بررسی به تقویت هویت ملی گذرا بوده است، به این معنا که به برخی از نمادها مانند آثار و مکانهای تاریخی و مشاهیر ملی بیش از حد توجه شده و به برخی مانند پرچم و سرود ملی یا اصلاً توجهی نشده و یا بسیار کم توجه شده است. در میان درسها، صفحهها و تصویرهای این کتابها برخی نمادهای هویت ملی مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند. با توجه به اهمیت هویت ملی و تأثیر آن در ایجاد همگرایی و انسجام در جامعه استفاده از این تحقیق میتواند بهعنوان یکی از رسالتهای مهم نظام آموزشی مورد توجه ویژۀ سیاستگزاران و مؤلفان کتابهای درسی قرار گیرد.
کتاب های درسی,دورۀ اول متوسطه,مطالعات اجتماعی,نظام آموزشی,هویت ملی
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1604.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1604_6fed197694a8fb652587bebb7be58d2c.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
2
4
2021
02
19
تبیین تجربه های زیسته ی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان نمونۀ موردی: جغرافیا ورودی 1395، استان البرز
91
114
FA
ولی اله
نظری
0000-0002-2729-7073
استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان البرز
ghale.shohada826@gmail.com
حسین
اینانلو
مدرس دانشگاه فرهنگیان استان البرز
inanlo1346@yahoo.com
سعیده
سلیمیان
کارشناس آموزش جغرافیا و دبیر آموزش و پرورش نجف آباد اصفهان
s.salimian96@gmail.com
آموزش در دانشگاه فرهنگیان در حوزۀ جغرافیا، سابقهای به قدمت شکلگیری اولیه پایههای این دانشگاه دارد که توانسته است در تربیت دانشجویان علاقهمند به حوزۀ آموزش جغرافیا نقش داشته باشد. آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان در دو محور دروس تخصصی و تربیتی انجام میشود که هر دو مکمل یکدیگر و در جهت کسب تجربه برای دانشجومعلمان هستند. با توجه به اینکه آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان استان البرز در قالب دو پردیس&s
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1605.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1605_74f030eb81861dcbf0603e1e162a6b7c.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
2
4
2021
02
19
بررسی تربیت اجتماعی سیاسی در برنامۀ درسی رسمی دورۀ اول متوسطه
115
142
FA
فاطمه
امیری
مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران پردیس های نسیبه و شهید باهنر
و
دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ایران
f.amiri87@yahoo.com
علی رضا
فقیهی
دانشگاه ازاد اسلامی اراک
a-faghihi@iau-arak.ac.ir
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مطلوب و موجود در برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی با توجه به دو مؤلفهی تربیت اجتماعی و سیاسی در دورۀ اول متوسطه و ارائه الگوی مطلوب است. ماهیت تحقیق توصیفی و پیمایشی و با توجه به هدف تحقیق، کاربردی است. روش پژوهش کیفی (اکتشافی– قیاسی) است. جامعۀ آماری پژوهش اسناد بالادستی آموزشوپرورش، راهنمای معلم، برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه است. حجم نمونه بهصورت تمام شمار از جامعۀ آماری به شیوه هدفمند و در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها: چکلیست، سیاهه تحلیل محتوا، فیشبرداری، فرم مصاحبه با متخصصان و فرم نظرسنجی از آنها بود. در جریان پژوهش بعد از واکاوی اسناد بالادستی به بررسی محتوای برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی پرداختهشده و الگوی مطلوب طراحی شد. بهمنظور اعتباریابی الگو، فرم نظرسنجی طراحی شد و پس از بررسی روایی سؤالات، پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 98/0 درصد برآورد گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss و آزمون t گروهی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که این الگو با اعتبار 99 درصد مورد تأیید متخصصان قرار دارد.
تربیت سیاسی,تربیت اجتماعی,برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی,دورۀ اول متوسطه
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1606.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1606_00c808a3250543e0aab9ff6f4c41c8cc.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
2
4
2021
02
19
تحلیلی بر روشهای تدریس در آموزش مطالعات اجتماعی
143
158
FA
فاطمه
ساکی
دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان
mohamadmahdi13992@gmail.com
این پژوهش با هدف «تحلیلی بر روشهای تدریس در آموزش مطالعات اجتماعی» به روش کتابخانهای و از طریق منابع کتابخانه، اسناد و مدارک چاپشده و بانکهای اطلاعاتی انجام شده است. ازاینرو، در پژوهش حاضر به تحلیل و مقایسهی برخی از روشهای تدریس متداول در آموزش مطالعات اجتماعی پرداخته شده است. نتایج نشان داد، با توجه به اینکه اطلاعات و تواناییهای افراد متفاوت است، باید از روشهای تدریسی بهره جست که به تفاوتهای فردی دانشآموزان توجه نماید. در بین برنامههای درسی مدارس، برنامۀ درسی «مطالعات اجتماعی» با توجه به ساختار و مفاهیم این رشته، فرصتهای غنی و فراوانی را برای رشد گرایشها و مهارتهای موردنیاز فراگیران در زندگی فردی و اجتماعی آنان فراهم میسازد. دستیابی به این اهداف نیازمند حضور معلمان توانمند در بهکارگیری روشهای متنوع و تدارک فرصتهای مناسب یادگیری است که بتوانند واحدهای یادگیری را با تأکید بر مهارت مسألهیابی و ظرفیتهای محیطی فراگیران به شیوههای مختلف و با بهرهگیری از روشهای جدید، طراحی و تدوین نمایند. همچنین معلمان این درس، باید مهارت تحلیل برنامۀ درسی و تطبیق آن با نیازهای یادگیرندگان را داشته باشند و بتوانند با شناختی مناسب نسبت به برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی، فرصتهای یادگیری اثربخشی را طراحی نموده و به دانشآموزان کمک کنند تا درکی بنیادین از مفاهیم علمی به دست آورند؛ سؤال کنند، به کاوش بپردازند، استدلال کنند، با یکدیگر همکاری و مشارکت نمایند، دانستههایشان را با یکدیگر در میان بگذارند و نظرات خود را ارائه نمایند با توجه به یافتههای تحقیق، بهکارگیری روشهای تدریس پرسش و پاسخ، پروژه، رویدادهای اجباری، ایفای نقش، روش مشارکتی و بازدید علمی بهتناسب درس و بهصورت تلفیقی توصیه میگردد.
تدریس,آموزش,مطالعات اجتماعی,روش ایفای نقش,روش مشارکتی
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1607.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1607_5c52d25192624fddbd768f57c280bae5.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
2783-2279
2717-2651
2
4
2021
02
19
Abstracts
159
165
FA
Abstracts
Abstracts
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1621.html
https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1621_30384bdf7dba8d76eceee1b2c318f2cf.pdf