TY - JOUR ID - 962 TI - آموزشِ مطالعات اجتماعی: رویکرد محافظه‌کارانه یا رویکرد تحول‌گرا JO - پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی JA - RSSE LA - fa SN - 2783-2279 AU - محمدی, محمود AD - Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 1 IS - 1 SP - 57 EP - 76 KW - آموزش KW - علوم اجتماعی KW - محافظه کارانه KW - تحول گرا DO - N2 - این مقاله به بررسی رویکرد حاکم بر کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی در مدارس ایران می­پردازد. به طور کلی می­توان دو رویکرد را در آموزش مطالعات اجتماعی از یکدیگر متمایز کرد: رویکرد محافظه­کار در آموزش مطالعات اجتماعی و رویکرد تحول­گرا در آموزش مطالعات اجتماعی. رویکرد محافظه­کارانه، چرایی آموزش مطالعات اجتماعی را برقراری نظم و حفظ تعادل جامعه می­داند و رویکرد تحول­گرا، چرایی آموزش مطالعات علوم اجتماعی را راهکاری برای تغییر و اصلاح وضع موجود معرفی می­کند. ادعای این مقاله این است که رویکرد حاکم بر آموزش مطالعات اجتماعی در جامعه ایرانی رویکردی محافظه­کارانه است. بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و دورۀ متوسطه نشان می­دهد که رویکرد حاکم بر آموزش مطالعات اجتماعی رویکردی محافظه­کارانه است. UR - https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_962.html L1 - https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_962_fd1f5476e8aef32370ec8d0bffb630c6.pdf ER -