دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793120210522Conference Speaker Speechسخن رئیس همایش121688FAمنصوردهقان منشادیرئیس همایش آموزش مطالعات اجتماعیJournal Article20210717نظام آموزشوپرورش بهعنوان یک نظام گسترده و وسیع اجتماعی از ابزارها و نهادهای گوناگونی برای تربیت اجتماعی نسل جدید بهره میگیرد که مدرسه، آموزش و برنامه درسی از مهمترین آنها است. به همین دلیل توجه به جایگاه نهاد آموزشوپرورش و بهویژه توجه به کیفیت آموزش درس مطالعات اجتماعی میتواند زمینه ایجاد جامعهای توسعهیافته و متعادل، با شهروندانی مطلوب و مسئولیتپذیر را فراهم سازد و در صورت غفلت در توجه به این حوزه مهم، تعلیم و تربیت کشور بخش عمدهای از توان خود را در پرورش شهروندانی توسعهگرا، مشارکتجو، مسئولیتپذیر و منطقی که لازمه زیستن در جهان پرآشوب جدید است، را از دست خواهد داد. چنانچه آموزش درس مطالعات اجتماعی با روشهای مؤثر، جذاب و متناسب با ظرفیتهای دانشآموزان ارائه شود، نه تنها میتواند به مؤثرترین حوزههای یادگیری و درس مورد علاقه دانشآموزان تبدیل شود، بلکه اثری ماندگار در روش و مَنش آنها در زندگی فردی و اجتماعی دوران بزرگسالی خواهد داشت. https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1688_a40b1222bdca6f0b0e3605dde4534d8f.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793120210620The effectiveness of mind map-based study method Instruction on students' academic Achievement of Social Studies Lessonsاثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان9301689FAزهرهمصباح فردانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، یزدمحمدشهابمحمدآخوندیکارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهرانعلیرضامصباح فرکارشناس ارشد سنجش و اندازهگیری، اداره کل آموزش و پرورش، یزدJournal Article20210203The aim of this study is to investigate the effectiveness of mind map-based study methodInstruction on students' academic achievement of social lessons. The current study method is a semi- experimental and Statistical population consisted of all The eighth grade male students of Yazd schools were in 2019-2020. 50 students were selected by multi-stage cluster random sampling method and they were divided into two groups (25 students of each groups) by a simple random sampling method. The experiment group had 10 sessions of mind map based studying method, while the control group received no intervention. The effect of this study method on academic achievement of social studies lessons was measured through a researcher-made academic achievement test with acceptable validity and reliability indices. The obtained data from pre-test and post-test were analyzed using of covariance. The results showed that teaching the study method based on mind map increased the academic achievement of social lessons in comparison with the control group in the post-test. Thus; teaching mind mapping study method can be used to increase student academic achievement in educational centers.هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل ﮐﻠﯿﻪ دانشآموزان پسر پایه هشتم مدارس شهر یزد در ﺳـﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 99-98 بود که درمجموع تعداد 50 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 25 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی قرار گرفت؛ درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تأثیر این روش مطالعه بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با شاخصهای مقبول روایی و پایایی اندازهگیری شد. دادههای بهدستآمده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون شده است؛ بنابراین آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی میتواند برای پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان در مراکز آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1689_569f37d81eef76a2280eaadb20a843a4.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793120210522Content analysis of elementary school social studies textbooks based on environmental considerationsتحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس توجه به مؤلفههای محیطزیست31461690FAکتایونحمیدی زادهاستادیار دانشگاه فرهنگیان اراک0000000287591418عارفهفرخیدانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اراکJournal Article20210208The purpose of this study is to analyze the content of elementary school social studies textbooks from the perspective of environmental components. For this purpose, descriptive-qualitative content analysis method has been used and three social studies textbooks for the fourth, fifth and sixth grades of elementary school in the 2020-2019 academic year have been reviewed. In this study, sampling was omitted and all sentences, pictures, activities and questions of the book were reviewed. The tools used in this research include a researcher-made checklist for content analysis based on selected components. This review includes 6 main components; Water, soil, air, forest, sound and waste and 15 sub-components. The results show that among the 6 components studied, the forest and water components have the highest level of attention and the lowest level of attention among the components is related to the noise and waste components. In the three sections studied, the highest frequencies are related to the text section and the lowest frequencies are related to the images section. The three educational levels studied in dealing with environmental components were not different from each other and did not pay attention to environmental components as they should. One of the most neglected components in social studies textbooks is the sound component, which has not been addressed at all in all grades.هدف پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای محیطزیست است. به همین منظور از روش تحلیل محتوای توصیفی- کیفی استفادهشده است و سه کتاب مطالعات اجتماعی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی سال تحصیلی 400-99 موردبررسی قرارگرفته است. در این پژوهش از نمونهگیری صرفنظر شده و تمامی جملات، تصاویر و فعالیتها و پرسشهای کتاب بررسیشده است. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل چکلیست محقق ساخته برای تحلیل محتوا بر اساس مؤلفههای انتخابی است. این بررسی شامل 6 مؤلفهی اصلی؛ آب، خاک، هوا، جنگل، صوت و زباله و 15 مؤلفهی فرعی است. نتایج بررسی نشان میدهد که از میان 6 مؤلفهی موردبررسی، مؤلفه جنگل و آب بیشترین میزان توجه را شامل شدهاند و کمترین میزان توجه در میان مؤلفهها مربوط میشود به مؤلفههای صوت و زباله. در سه بخش موردبررسی نیز بیشترین فراوانیها مربوط به بخش متن و کمترین فراوانیها مربوط به بخش تصاویر است. سهپایهی تحصیلی مطالعه شده در پرداختن به مؤلفههای زیستمحیطی تفاوتی با یکدیگر نداشتند و مؤلفههای زیستمحیطی را آنگونه که میبایست موردتوجه قرار ندادهاند. از مهمترین مؤلفههای مغفول در کتابهای مطالعات اجتماعی، مؤلفهی صوت است که در تمامی پایهها اصلاً به آن پرداخته نشده است.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1690_24a86be4b5a54624d283f37b96ab8cd3.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793120210620Analysis of the Third grade Elementary Social Studies Book Based on Attention to Emotional Intelligence Skillsتحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی بر اساس توجه به مهارت هوش هیجانی47621691FAمنصوردهقان منشادیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیانمریمشاهرخی نیاکارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تفتJournal Article20210131Emotional intelligence has a special place due to its many applications, especially in children. The purpose of this study is to investigate The content analysis of the third grade elementary social studies textbook was based on attention to emotional intelligence skills modeled on William Rumi. The present study was descriptive and applied in terms of purpose. The statistical population of the study included all the content of the third grade elementary social studies textbook, which was selected from the sampling due to the nature of the subject and the limited statistical population, and the entire statistical population was selected as the sample. Data collection tool was William Rumi content analysis technique whose content validity was confirmed by experts and its reliability was obtained using the retest method of 0.87. Research data were analyzed using William Rumi Engagement Index formulas. The results showed according to the pattern William Rumi, The content of the third grade elementary social studies textbook includes components of emotional intelligence and strengthens this skill in students Because based on the calculation of the learner engagement coefficient, the text, images and activities of this book were able to engage the person learning and present the topics in an active way.هوش هیجانی به دلیل کاربرد فراوان آن بهویژه در کودکان از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف از این پژوهش، بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی بر اساس توجه به مهارت هوش هیجانی طبق الگوی ویلیام رومی بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و ازنظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدود بودن جامعۀ آماری، از نمونهگیری صرفنظر و کل جامعۀ آماری بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها تکنیک تحلیل محتوای ویلیام رومی بود که روایی محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از روش باز آزمایی 87/0 به دست آمد. دادههای پژوهش با استفاده از فرمولهای شاخص درگیری ویلیام رومی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد طبق الگوی ویلیام رومی، محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی شامل مؤلفههای هوش هیجانی بوده و سبب تقویت این مهارت در دانشآموزان میشود، چراکه بر اساس محاسبۀ ضریب درگیری یادگیرنده، متن، تصاویر و فعالیتهای این کتاب توانسته فرد را درگیر یادگیری و مباحث را به شیوۀ فعال ارائه کند.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1691_381ff6f291a283c49b4495fe79351cfa.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793120210620Content Analysis of the Seventh Grade Social Studies Textbook Based on The Concept of Democracyتحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم متوسطه بر اساس مفهوم دموکراسی63841692FAفائزهبابائی زاده اشکذریدانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یزد، پردیس فاطمه الزهرافاطمهجعفریدانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یزد، پردیس فاطمه الزهرافاطمهداریوشدانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یزد، پردیس فاطمه الزهراحمیدههمتیمدرس دانشگاه فرهنگیان یزد، دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20210114Democracy is the subject of much debate in many societies today, but there are differences in definitions. For its survival, every democratic society transmits the principles and foundations of democracy to the next generations through the education system. On the other hand, social studies is an important field of learning because it includes a wide range of human interactions throughout history and from different aspects. In this regard, we decided to examine the content of the seventh grade high school social studies textbook in terms of the extent to which the components of democracy are removed as well as how they are distributed. This study was conducted by quantitative and qualitative content analysis method. The highest number of samples is related to the component of rights and duties of citizenship and the lowest number is related to the component of the right to choose and decide. Also, there is no special order in the distribution of components throughout the textbook, and most of them are given in the beginning of the book, which is related to civil issues.دموکراسی موضوع بحث بسیاری از جوامع امروزی است اما در تعاریف موجود از آن اختلافنظرهایی وجود دارد. هر جامعهی دموکرات برای بقای خود، اصول و مبانی دموکراسی را از طریق سیستم آموزشوپرورش به نسلهای بعد انتقال میدهد. از طرفی مطالعات اجتماعی یک حوزه مهم یادگیری محسوب میشود چراکه دربردارنده طیف وسیعی از تعاملات انسانی در طول تاریخ و از جنبههای گوناگون میباشد. در پژوهش حاضر محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم متوسطه ازلحاظ میزان در برداشتن مؤلفههای دموکراسی همچنین نحوه توزیع آنها مورد بررسی قرار داده شد. این بررسی با روش تحلیل محتوای کمی و کیفی صورت گرفت، یافتههای حاصل نشان داد که در این کتاب آنگونه که باید به این مفهوم پراهمیت پرداخته نشده و تنها ۵۹ نمونه دربردارنده مفهوم دموکراسی شناسایی شد که بیشترین تعداد نمونه مربوط به مؤلفه حقوق و وظایف شهروندی و کمترین تعداد مربوط به مؤلفه حق انتخاب و تصمیمگیری است. همچنین در توزیع مؤلفهها در طول کتاب نیز نظم خاصی مشاهده نشد و بخش اعظمی از آنها در قسمت ابتدایی کتاب که مربوط به مباحث مدنی است آورده شده است.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1692_c311483fba9c39044b97e3605f85db68.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793120210620Analysis the Content of the Fifth Grade Social Studies Textbook in Terms of Attention to the Role of Women Compared to Men in the
Family and Societyبررسی میزان توجه به نقش زنان در مقایسه با مردان در خانواده و جامعه در کتاب مطالعات اجتماعی پنجم دبستان851081693FAفرخ روجلیلیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانمیتراحیدریدانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، پردیس امام سجاد (ع)، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.نرگسقدسیانمدرس پردیس امام سجاد (ع)، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20210203The aim of this study was to analyze the content of the fifth grade social studies textbook published in 1398 in terms of the degree of attention to the role of women compared to men in the family and society. The present research is of quantitative-qualitative type and its method is content analysis. The statistical population of the study includes the whole textbook of social studies in the fifth grade of primary school and the statistical sample is equal to the statistical population. The research tool has made a researcher checklist, the validity of which was confirmed by professors in this field, and the frequency index and frequency percentage were used to analyze the data. The content validity of the coding was examined by two other researchers and its reliability was estimated by the regression method (Holsti coefficient) (80%) and representation (95%). The main results of the research indicate that; 67% of the images are related to the presence of men in the family and 33% of the images are related to the presence of women in the family. Of the total images related to the presence in society, 80% belong to men and 20% belong to women. Of the total words, 73% are related to the presence of a man in the family and 27% are related to the presence of a woman in the family. Of all the words related to presence in society, 97% indicate the presence of men and 3% indicate the presence of women in society. Of the total sentences, 50% are related to the presence of women in the family, 50% are related to the presence of men in the family, 83% are related to the presence of men in society, and 17% are related to the presence of women in society. Therefore, the highest percentage of images and words is related to the presence of men in the family and society, and women have a lot of sentences related to the presence of men and women in the same family, but sentences related to the presence of men in society have more frequency.پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم دبستان چاپ سال 1398 ازلحاظ میزان توجه به نقش زنان در مقایسه با مردان در خانواده و جامعه انجامگرفته است. پژوهش حاضر از نوع، کمی -کیفی و روش آن تحلیل محتوا میباشد. جامعهی آماری شامل تمام کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه پنجم دبستان بوده و نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ابزار پژوهش چکلیست محقق ساخته است که اعتبار آن توسط اساتید این حوزه مورد تأیید قرار گرفت و جهت تحلیل دادهها از شاخص فراوانی و درصد فراوانی استفاده شد. روایی محتوایی کدگذاری توسط دو پژوهشگر دیگر موردبررسی قرار گرفت و پایایی آن از روش توافق کدگذاران (ضریب هولستی) (80%) و بازنمایی (95%) برآورد شد. عمدهترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که؛ 67% تصاویر مربوط به حضور مرد در خانواده و 33% تصاویر مربوط به حضور زن در خانواده است. از کل تصاویر مربوط به حضور در جامعه 80% مربوط به مردان و 20% آن متعلق به زنان است. از کل کلمات 73% کلمات مربوط به حضور مرد در خانواده و 27% کلمات مربوط به حضور زن در خانواده است. از کل کلمات مربوط به حضور در جامعه 97% آن گویای حضور مردان و 3% آن بیانگر حضور زنان در جامعه است. از کل جملات 50% جملات مربوط به حضور زن در خانواده 50% جملات مربوط به حضور مرد در خانواده و 83% جملات مربوط به حضور مرد در جامعه و 17% مربوط به حضور زن در جامعه است.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1693_920485ace41c2fec345446053c7015f8.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793120210620Content analysis of the fourth elementary social studies teaching textbook based on Islamic Environmental Ethicsتحلیل محتوای کتاب درسی آموزش مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی بر اساس اخلاق زیستمحیطی اسلامی1091301694FAسید محمدعلیمیرجلیلیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س) یزدزهراکارگر شورکیدانشجوی کارشناسی، رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) یزدفائزهرضاییدانشجوی کارشناسی، رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) یزدJournal Article20210208Morality has many tendencies and every part of human life demands do's and don'ts. One of the ethics that has been emphasized is environmental ethics. Environmental ethics is one of the branches of applied philosophy that deals with values, beliefs and tendencies and examines emerging or unresolved ethical issues in the field of environment. In Islam, environmental ethics and environmental protection have been emphasized. The aim of the present study was to investigate the fourth grade elementary social studies textbook in terms of the amount of attention paid to the components of Islamic environmental ethics and in order to improve the content of the book. The research method is descriptive and content analysis. The statistical population includes the fourth grade elementary school social studies textbook for the 97-98 academic year, which has not been sampled due to the nature of the subject and the entire statistical population has been studied. The unit of analysis is the image and the sentence in the context unit of the paragraph. The tool used in this research is a categorical table that has been extracted based on the scale of religiosity related to the study of individual theology and includes 5 components of Islamic environmental ethics. The findings of this study showed that the total concepts related to Islamic environmental ethics in this book were 106 units, in the text dimension, the frequency of Islamic environmental ethics components was 75 and in the image dimension was 31. In this book, the components of "optimal use of resources" 65 times, "expansion of renewable natural resources" 20 times, the component of "observance of environmental health" 11 times, "avoidance of environmental damage" 9 times, respectively. The "emphasis on avoiding extravagance" component is not mentioned.اخلاق دارای گرایشهای زیادی است و هر بخش از حیات آدمی بایدها و نبایدهایی را مطالبه میکند. یکی از اخلاقهایی که به آن تأکید شده است، اخلاق زیستمحیطی میباشد. اخلاق زیستمحیطی، یکی از شاخههای فلسفه کاربردی است که با ارزشها، باورها و گرایشها سروکار دارد و مسائل نوپدید یا حلنشده اخلاقی درزمینۀ محیطزیست را بررسی میکند. در اسلام، اخلاق زیستمحیطی و حفظ محیطزیست مورد تأکید و توجه قرارگرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررســی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی ازنظر میزان توجه به مؤلفههای اخلاق زیستمحیطی اسلامی و بهمنظور بهبود محتوای کتاب موردنظر بوده است. روش پژوهش، توصیفــی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری شــامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بوده که با توجه به ماهیت موضوع نمونهگیری انجام نشــده و همه جامعه آماری بررســی شده است. واحد تحلیل، تصویر و جمله در واحد زمینهی بند است. ابزار به کار گرفتهشده در این پژوهش جدول مقولهبندی است که بر اساس مقیاس دینداری مربوط به پژوهش خدایاری فرد استخراج گردیده است و شامل ۵ مؤلفه اخلاق زیستمحیطی اسلامی میباشد. یافتههای این پژوهش نشان داد که کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیستمحیطی اسلامی در این کتاب، ۱۰۶ واحد بوده که در بعد متن، فراوانی مؤلفههای اخلاق زیستمحیطی اسلامی ۷۵ مورد و در بعد تصاویر ۳۱ مورد بوده است. در این کتاب به ترتیب به مؤلفههای «بهرهبرداری بهینـه از منابع» ۶۵ مرتبه، «گسترش منابع طبیعی تجدیدپذیر» ۲۰ مرتبه، مؤلفه «رعایت بهداشت محیط» ۱۱ مرتبه، «پرهیز از آسیب زدن به محیطزیست» ۹ مرتبه اشاره و به مؤلفه «تأکید بـر دوری از اسـراف» هیچ اشارهای نشده است.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1694_b9102798fa30e485b7599cc53409dfcd.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793120210522Abstractsچکیده لاتین مقالات1311381695FAJournal Article20210717Abstractsچکیده لاتین مقالاتhttps://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1695_7f8606bf95a05fb11af827367a13c5ad.pdf