دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793220210719Assessing the literacy rate of teachers 'curriculum and its relationship with students' academic successسنجش میزان سواد برنامه درسی معلمان و رابطه آن با موفقیت تحصیلی دانشآموزان9281703FAفاطمهصمدیکارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش آموزش ابتدائی، دانشگاه غیرانتفاعی امام جواد (ع)، یزد، ایران.منصورارجمندیعضو غیر هیئتعلمی دانشگاه و معاون هماهنگکننده دانشگاه فرهنگیان یزد، یزد، ایران.Journal Article20201222The aim of this study was to assess the literacy rate of teachers 'curriculum and its relationship with students' academic success. The present study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection method. The statistical population in this study includes all primary school teachers in Yazd, who were teaching in the academic year of 1998-99, whose number was 2000 people. The statistical sample size through Morgan table was 322 people which was determined by stratified random sampling. In order to collect data, the curriculum literacy questionnaire of Ababaf et al. (2013) and academic achievement (students' GPA) were used. In order to analyze the data, correlation coefficient test and regression analysis were used. The results of Pearson correlation test showed that there is a positive and significant relationship between the curriculum as a document, as a guide for action and as a process with students' academic success. There is (P <0.01); The results of regression test also showed that the literacy components of the curriculum are able to predict students' academic success.هدف پژوهش حاضر سنجش میزان سواد برنامه درسی معلمان و رابطۀ آن با موفقیت تحصیلی دانشآموزان بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد که در سال تحصیلی 99-98 مشغول تدریس بودند که تعداد آنها 2000 نفر بود. حجم نمونه آماری از طریق جدول مورگان، 322 نفر که از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی تعیین گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه سواد برنامه درسی عباباف و همکاران (۱۳۹۲) و موفقیت تحصیلی (معدل دانشآموزان) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها آزمون ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت که نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین برنامه درسی بهعنوان سند، بهعنوان راهنمای عمل و بهعنوان فرایند با موفقیت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P)؛ همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که مؤلفههای سواد برنامه درسی قادر به پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان میباشد.دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793220210719A study of active teaching methods in teaching social studies of high school first courseبررسی روشهای تدریس فعال در آموزش مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه29581704FAفاطمهعادل خواهدانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا، یزد، ایرانفائزهشمسالدیندانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا، یزد، ایرانشهناززرین خطمدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، یزد، ایرانJournal Article20210126Nowadays, active teaching methods based on cognitive and constructivist theories are emphasized. The main assumption is that the more students participate in education, the more learning takes place. And students actively learn with an exploratory approach, in this regard, the teacher has a very important and fundamental role, because in addition to the role of guidance, support; He is also responsible for organizing students' learning activities and coordinating the development of their existential dimensions. <br />The present study was conducted to investigate the practicality of active teaching methods in social studies education. In order to achieve the objectives of the research, first the active teaching methods are reviewed and then the practical example of each teaching method is given. The research method is library and with an applied analytical approach. <br />The results show that the methods of teaching role-playing, participatory card and small groups in teaching history are applied. Also, teaching methods of team members, position search and scientific tour are among the practical teaching methods in teaching geography. Inductive and constructivist teaching methods are also among the practical teaching methods in sociology education.در عصر حاضر بر روشهای فعال تدریس مبتنی بر نظریات شناختی و ساختگرایانه تأکید میشود که فرض اصلی بر این است که هرچه میزان مشارکت دانشآموزان در آموزش افزایش یابد، یادگیری بیشتری صورت میگیرد، در این راستا، معلم نقش بسیار مهم و اساسی را بر عهده دارد، زیرا علاوه بر نقش هدایتی، حمایتی؛ سازمان دادن به فعالیتهای یادگیری دانشآموزان و رشد هماهنگ ابعاد وجودی آنان نیز به عهده اوست. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی کاربردی روشهای تدریس فعال در آموزش مطالعات اجتماعی صورت گرفته است. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش ابتدا روشهای فعال تدریس بررسی و سپس نمونه اجرایی هر روش تدریس آورده شده است. روش انجام تحقیق به صورت کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی کاربردی است. نتایج تحقیق نشان میدهد روشهای تدریس ایفای نقش، کارت مشارکتی و گروههای کوچک در آموزش درس تاریخ کاربردی است. همچنین روشهای تدریس اعضای تیم، جستجوی موقعیت و گردش علمی ازجمله روشهای تدریس کاربردی در آموزش جغرافیا بیان شده است. یکی از بهترین روشهای تدریس درس جامعهشناسی، روش استقرایی و ساختگرایی عنوان شده است.دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793220210719Content Analysis of Social Studies Books in the Second Elementary Course of Iran from the Perspective of Attention to the Characteristics of a Global Citizenتحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی ایران از منظر توجه به ویژگیهای شهروند جهانی59821705FAزهرازارعیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، مدرس دانشگاه فرهنگیان بیرجندمرضیهنیکدلکارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20210203The purpose of this study was to review the social studies books of the second elementary Course in terms of attention to the components of global citizenship. The research method is descriptive and content analysis is quantitative. The unit of analysis in this research is the sentences and pictures of textbooks. The statistical population is the social studies books of the second elementary Course of the 1399-1400 academic year and the statistical sample is the same society. The data collection tool was the components of Oxfam Global Citizen, which are classified into three areas: cognitive, skill and attitude, which is acceptable with the approval of the relevant professor. To calculate the reliability, the counts were performed by the researchers independently and using the Holsti coefficient, the obtained reliability coefficient is 0.82. The results of data analysis show that among the second grade elementary school, the fifth grade with 59.44% and the fourth grade with 16.93%, respectively, have the highest and lowest amount of attention to the components of global citizenship. Among the books reviewed, the most attention has been paid to the cognitive component with 52.53% and to the attitudinal component with 9.21%.هدف این پژوهش بررسی کتب مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای شهروند جهانی بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا کمی میباشد. واحد تحلیل در این پژوهش جملات و تصاویر کتب درسی است. جامعۀ آماری، کتب مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی سال تحصیلی 1399-1400 است و نمونۀ آماری همان جامعه است. ابزار گردآوری اطلاعات مؤلفههای شهروند جهانی آکسفام بود که در سه حیطه شناختی، مهارتی و نگرشی طبقهبندی شده است که با تأیید استاد مربوطه روایی این پژوهش قابلقبول میباشد. برای محاسبۀ پایایی، شمارشها توسط پژوهشگران بهصورت مستقل انجام شد و با استفاده از ضریب هولستی، ضریب پایایی بهدستآمده 82/0 میباشد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان میدهد. در بین پایههای دوره دوم ابتدایی، پایه پنجم با 44/59 درصد و پایه چهارم با 93/16 درصد به ترتیب دارای بیشترین و کمترین مقدار توجه به مؤلفههای شهروند جهانی میباشند. در بین کتب موردبررسی به مؤلفه شناختی با 53/52 درصد، بیشترین و به مؤلفه نگرشی با 21/9 درصد، کمترین توجه شده است.دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793220210719Investigating the level of attention of social studies books to the education of desirable citizens in Iranبررسی میزان توجّه کتب مطالعات اجتماعی به تربیت شهروندان مطلوب در ایران831061706FAجوادحاجی علی زادهاستادیار و عضو هئیت علمی گروه علوم انسانی واجتماعی دانشگاه فرهنگیان، ایرانفرامرزکریم زادهعضو هیئتعلمی گروه علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، ایرانJournal Article20210223Improving the level of citizenship culture includes improving cultural and social laws and regulations, providing the necessary education to people to be aware of their social rights, and others setting the standard for the correct behavior of individuals. To guide the citizens by observing the desirability and having the qualities of a good, knowledgeable, responsible, participatory and committed atmosphere. Sustainable urban environment has been done. Courses such as social studies increase the level of understanding of the issues and issues of the local community, the environment and how they interact and the environment have a significant impact on how to deal responsibly with the social environment.
In this research, Shannon entropy method has been used with the method of content analysis of social studies textbooks based on cutting operations and for data processing. Also, library and documentary methods have been used to collect information. In this article, the role of the curriculum has been examined. The amount and volume of concepts and hours allocated in textbooks in the fields of promoting citizenship desirability and in the second stage how citizenship education has been studied. Studies show that less than 10% of the total units provided, ie 8.05% of the units to social studies textbooks related to special skills They are citizens, it is assigned and it can be concluded that in the curricula, the category of the desirability of citizenship and related trainings have not been given enough attention and less attention has been paid. In addition, books related to citizenship culture pay attention to the basic components in terms of importance. Active participation (196, environmental protection 160 (sustainable development 169) is also very low. However, hidden curricula should not be ignored in promoting desirable citizenship behaviors or, conversely, in undermining the proposed behaviors.ارتقای سطح فرهنگ شهروندی شامل بهبود قوانین و مقررات فرهنگی و اجتماعی، ارائه آموزشهای لازم به مردم برای آگاهی از حقوق اجتماعی خود، دیگران تعیین معیارهایی برای رفتار صحیح افراد است. این پژوهش باهدف بررسی تأثیرگذاری برنامههای درسی در جهت ارتقای فرهنگ شهروندی انجام پذیرفته است و بر آن است که کتب درسی مرتبط با مفهوم شهروندی را مورد تحلیل انتقادی قرار داده و جایگاه مؤلفههای شهروندی را در برنامههای درسی ایران مورد ارزیابی قرارداد. در این تحقیق با روش تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی؛ بر اساس عملیات برش و برای پردازش دادهها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. همچنین برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی بهره گرفته شده است. در این مقاله در دو سطح میزان و حجم مفاهیم نقش برنامه درسی در ارتقای فرهنگ شهروندی موردبررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد از مجموع واحدهای ارائهشده کمتر از 10 درصد یعنی 05/8 درصد از واحدها به کتب مطالعات اجتماعی که مرتبط با مهارتهای ویژه شهروندی هستند، اختصاص یافته است و میتوان نتیجه گرفت در برنامههای درسی به مقوله مطلوبیت شهروندی و آموزشهای مرتبط با آن، توجّه کافی نشده است و یا توجّه کمتری شده است. علاوه بر این توجّه کتب مرتبط با فرهنگ شهروندی به مؤلفههای اساسی ازنظر ضریب اهمیت (قانونمندی 474/. مشارکت فعّال 196/.، حفظ محیطزیست 160/. و توسعه پایدار 169/.) نیز بسیار پایین است. البته در این میان برنامههای درسی پنهان را نباید در ارتقای رفتارهای مطلوب شهروندی یا برعکس در تضعیف رفتارهای مطروحه نادیده گرفت.دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793220210719Review of the book Social Studies, the first year of high schoolنقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی، سال اول دبیرستان1071221707FAمحسننیازیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشاننداخداکرمیان گیلاندانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کاشانآزادامیدواردبیر آموزشوپرورش شهر تهرانJournal Article20210220Textbook evaluation is one of the most essential components in improving the curriculum that takes place during the development of the student curriculum. Can help programmers and developers of a program in a practical and logical way. In this article, the book of social studies of the first year of high school (1399) is reviewed. The authors of the book are Ahmad Rajabzadeh, Hassan Maleki and Mohammad Mehdi Naseri. The five chapters of the book include: the formation of social life, the social system, the family system, the economic system and the political system. In all chapters, goals, questions, chapter overviews and activities are seen. Students have difficulty reading it. As a result, in terms of book form, book cover design, typography and page layout, print quality, binding and cut, and sources were examined. The content of the book, the uniformity of the text, the logical coherence of the content, the critical approach and the shortcomings were also reviewed.ارزیابی کتابهای درسی یکی از مؤلفههای بسیار اساسی در بهسازی و بهبود برنامه درسی است که به هنگام تکوین برنامه دانشآموزان صورت میگیرد و میتواند برنامهریزان و تهیهکنندگان یک برنامه را به شکل عملی و منطقی یاری رساند. در این مقاله نیز به نقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان (1399) پرداخته میشود. مؤلفان کتاب احمد رجبزاده، حسن ملکی و محمدمهدی ناصری هستند. پنج فصل کتاب شامل: شکلگیری زندگی اجتماعی، نظام اجتماعی، نظام خانواده، نظام اقتصادی و نظام سیاسی هستند. در تمام فصلها اهداف، پرسشها، مروری بر فصل و فعالیتها دیده میشوند. بررسیهایی که در این مقاله انجامشده است نشان میدهند، کتاب از نظر شکل و محتوا دارای مشکل است که باعث میشود، دانشآموزان در خوانش آن دچار مشکل شوند. درنتیجه به لحاظ شکلی کتاب، طرح جلد کتاب، حروفنگاری و صفحهآرایی، کیفیت چاپ، صحافی و قطع اثر و منابع موردبررسی قرار گرفتند. همچنین به لحاظ محتوای کتاب، یکدست بودن متن، انسجام منطقی مطالب، رویکرد انتقادی و کاستیهای مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793220210719Content analysis of fourth grade social studies by William Rumiتحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه چهارم به روش ویلیام رومی1231461708FAمعصومهرضاییدانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه زینب کبری بروجردJournal Article20210228Due to the necessity and expansion of teaching resources, educational techniques in societies need to be changed. Managers and coaches play an important role in these changes. The aim of this study was to investigate and analyze the content of the fourth grade elementary social studies textbook for William Rumi's technique. The research is of analytical type and for presenting data and information, appropriate values of summer statistics such as: frequency, coefficient, charting, calculation of students' learning with the whole text, images and activities have been used. Research findings show that the text learning coefficient is 0.17, which is a passive text and has less research value and thinking. The learning coefficient of the pictures is 0.20 and indicates that the pictures of this book have a passive approach and do not force students to work and research and the learning coefficient of the questions is 0.47, and this indicates that the last questions of the text of the study book The fourth social elementary school has an active approach, or in other words, the fourth grade social studies textbook is activity-oriented.با توجه به ضرورت و گسترش منابع درسی، تکنیکهای آموزشی در جوامع نیازمند تغییرات میباشد. مدیران و مربیان نقش بسزایی در این تغییرات ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی انجام شده است. تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی دادهها و اطلاعات از ارزشهای مناسب آمار توصیفی مانند: فراوانی، ضریب، رسم نمودار، محاسبه یادگیری دانشآموزان با کل متن، تصاویر و فعالیتها استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد ضریب یادگیری متن 17/0، که متن بهصورت غیرفعال است و ارزش پژوهشی و تفکر کمتری دارد. ضریب یادگیری تصاویر 20/0 است و بیانگر این است که تصاویر این کتاب رویکردی غیرفعال دارد و دانشآموزان را به فعالیت و پژوهش وادار نمیکند و ضریب یادگیری سؤالات 47/0 میباشد و این بیانگر این است که سؤالات آخر متن کتاب مطالعات اجتماعی چهارم دبستان رویکردی فعال دارد یا بهعبارتدیگر کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان فعالیت محور میباشد.
<br clear="all" />
دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22793220210622Abstractsچکیده لاتین مقالات1471541709FAJournal Article20210719Abstractsچکیده لاتین مقالات