چالش های آموزش مطالعات اجتماعی در دوران کرونا از نگاه دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر مطالعات اجتماعی دبیرستان پروفسور اسرافیلیان، شهرستان نجف آباد استان اصفهان

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالش­های آموزش مطالعات اجتماعی در دوران کرونا از دیدگاه دانش آموزان است. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه است. اطلاعات از طریق مصاحبه­های نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات به شیوه تحلیل محتوای تفسیری انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان متوسط اول شهر نجف‌آباد هستند که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بوده­اند و با شیوه نظری، با توجه به اشباع داده­ها به‌صورت هدفمند 20 نفر از آنان نمونه‌گیری و مورد مصاحبه­ها قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه تحلیل داده­ها نشان داد که مهم­ترین چالش­های آموزش مطالعات در دوران کرونا از نگاه دانش آموزان عبارت‌اند از؛ چالش­های تدریس از طریق شبکه­ها (10 زیر مضمون)، چالش­های مربوط به سنجش و ارزیابی (5 زیر مضمون)، چالش­های مربوط به معلمان و سواد رسانه­ای و مجازی آنان (5 زیر مضمون)، چالش­های مربوط به دانش آموزان (5 زیر مضمون)، چالش­های مربوط به خانواده (5 زیر مضمون) هستند که باعث کاهش یادگیری و کیفیت آموزش مطالعات اجتماعی شده و لازم است تا در این رابطه شیوه­های بهتر و راهکارهای مناسبی اندیشیده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges of Teaching Social Studies during the Corona from Students’ Perspectives

نویسنده [English]

  • Ahmad Abbasi Darehbidi
Secretary of Social Studies, Professor Israfilian High School, Najafabad, Isfahan Province
چکیده [English]

The main purpose of this study is to identify the challenges of teaching social studies during the corona from the perspective of students. The research method is qualitative with a phenomenological approach. Data were collected through semi-structured interviews and data analysis was performed by interpretive content analysis. The statistical population is all junior-high school students (grade 7, 8, and 9) in Najafabad who were studying in the academic year 1399-1400. According to the theoretical method, using the data saturation, 20 of them were sampled and interviewed. The results of data analysis showed that the most important challenges of teaching studies during the corona from the students' point of view are; Challenges of teaching through networks (10 sub-themes), Challenges related to assessment and evaluation (5 sub-themes), Challenges related to teachers and their media and virtual literacy (5 sub-themes), Challenges Student-related issues (5 sub-themes) are family-related challenges (5 sub-themes) that reduce learning and the quality of social studies education, and it is necessary to think of better ways and appropriate solutions in this regard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Studies
  • Virtual Education
  • Students
  • Corona Age