دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22794320221122An Investigation and Assessment of the Readability Level of the 6th-Grade Social Studies Textbookارزیابی و سنجش سطح خوانایی کتابدرسی مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی7302553FAامینگلشندانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران0000-0002-5194-7785محمّدعظیمیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-0679-1929Journal Article20221004A textbook is a tool that teachers use to stimulate their students and offer them maximum awareness, understanding, and perception about an issue or topic; thus, textbooks are among the main elements of transmitting educational messages in the process of education. A fundamental characteristic of textbooks is that the content developed for each grade should match its audiences’ cognitive development.The present study aimed to analyze and assess the readability level of the 6th-grade social studies textbook using the formulas proposed by McLaughlin and Gunning Fog. The content analysis method implemented in the present study processed the difficult words in the beginning sections of the chapters and lessons and the total difficult words in the 6th-grade social studies textbook by adopting objective-qualitative approaches and using the Shannon entropy. The study was applied in terms of purpose, and the population included the total content of the 6th-grade social studies textbook. The findings showed that the texts that were analyzed using the methods proposed by McLaughlin and Gunning Fog were above the 6th-grade students’ capabilities. Evaluating the content of textbooks is effective in both increasing the efficiency and effectiveness of the books and desirably fulfilling educational goals.کتابدرسی از عناصر اصلی انتقال پیامهای آموزشی در تعلیم و تربیت است. از ویژگیهای کتابهایدرسی این است که محتوای تدوین شده برای هر پایهتحصیلی با شرایط رشد شناختی مخاطبین خویش هماهنگ باشد. هدف این پژوهش، ارزیابی و سنجش سطح خوانایی محتوای کتابدرسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس دو فرمول تحلیل محتوای مکلافلین و گانینگفوگ است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتابدرسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا، بر اساس ماهیت از روشهای عینی – کمی و از روش «آنتروپی شانون» برای پردازش کلمات دشوار ابتدای فصلها، درسها و مجموع تعداد کلمات دشوار فصلها، در محتوای کتابدرسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد، متنهایی که بر اساس روشهای مکلافلین و گانینگفوگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نظر سطح توانایی کلاسی در سطحی بالاتر از پایه ششم ابتدایی قرار دارند. ارزیابی محتوای کتابهایدرسی، علاوه برکمک به افزایش کارایی و اثر بخشی آنها، میتواند تحقق اهداف آموزشی را به دنبال داشته باشد.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_2553_222ceec293a9e3b42c17f43c0d503050.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22794320221122The effect of educational justice on academic performance, satisfaction with education and academic progress of male students of the second period of secondary schools in Abdanan city in the academic year of 2022-2023تاثیر عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان در سال تحصیلی1401ـ140031502554FAمحمدکاکیکارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، آموزش و پرورش، آبدانان، ایران0000-0002-1579-0020آمنهصدر2) آمنه صدر، دکتری برنامه ریزی درسی، امور اداری دانشگاه فرهنگیان ایلامسید مجتبیعلیزاده منفردسید مجتبی علیزاده منفرد، کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش، ایلام، ایرانJournal Article20220729present study was conducted with the aim of investigating educational justice on academic performance, satisfaction with education and academic progress of male students of the second period of secondary schools in Abdanan city. The present research method is descriptive-correlation type. The statistical population was all the male students of second period secondary schools in Abdanan city in the academic year of 2022-2023, and 270 male students of second period secondary schools were selected based on Morgan's table by multi-stage cluster sampling and in order to collect information. Four educational performance questionnaires were used in Dartaj (2003), satisfaction with Ahmadi education (2008), academic progress of Pham and Taylor (1994) and Shafipour's educational justice (2005). The reliability of the educational achievement questionnaire using Cronbach's alpha was 0.82, and the reliability of the questionnaire of satisfaction with education, academic performance, and educational justice was estimated as 0.73, 0.84, and 0.91, respectively. Spss version 22 software was used for data analysis. became. The research results showed; Educational justice has a significant effect on academic performance, satisfaction with education, and academic progress of students.پژوهش حاضر با هدف بررسی عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری، تمامی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان در سال تحصیلی1401ـ1400 بوده است که تعداد 270 نفر از دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم بر اساس جدول مورگان به شیوه نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدهاند و به منظور جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج(1383) ، رضایت از تحصیل احمدی( ۱۳۸۸)،پیشرفت تحصیلی فام و تیلور( ۱۹۹۴) و عدالت آموزشی شفیع پور(1395) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه پیشرفت تحصیلی با استفاده از آلفای کرونباخ،0/82 بود و پایایی پرسشنامه رضایت از تحصیل ،عملکرد تحصیلی و عدالت آموزشی به ترتیب0/73، 84/ 0 و0/91 برآورد گردیده است، به منظور تحلیل دادهها از نرمافزار Spss نسخه 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنی داری دارد.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_2554_baafeeb1c6d7f320c4a231f34d5b9c98.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22794320221122Analyzing the content of the 7th grade social studies book based on UNESCO peace componentsتحلیل محتوای کیفی کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم بر اساس مولفههای صلح یونسکو51782555FAشکیبضربی قلعه حمامیدانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی، دانشگاه سلجوک، قونیه، ترکیهJournal Article20220805Peace is one of the most important concerns of the world today and the eternal lost in history. The responsible international institutions are constantly trying to improve relations between countries and provide solutions to end wars. One of these actions is planning and communicating the components of peace education by the UNESCO organization, which should be considered at all levels from politics and economy and international relations to education and socialization and interpersonal relations. The education system of every country has the main task of teaching the components of peace in the form of curriculum. The current research was conducted with the aim of analyzing the content of the 7th social studies textbook based on UNESCO peace components. In order to conduct this research, the summary or conventional content analysis method is used. The statistical sample of this research was the social studies book of the seventh grade of the academic year 1401-1400, whose content was manually searched for words and terms related to UNESCO's peace components and with high accuracy. The findings of this research also show that the highest frequency of compliance between the textual unit of the textbook and also the highest percentage of compliance in the unit to know more is obtained with the components of UNESCO peace education. Also, in the content of this textbook, the components of preserving cultures and spirituality had the highest percentage of compliance and the components of cooperation and solidarity, human rights and cosmopolitanism had the lowest compliance.صلح یکی از مهمترین دغدغههای جهان امروز و گمشدهی همیشگی تاریخ است. نهادهای مسئول بینالمللی دائما پیگیر اصلاح روابط بین کشورها و ارائه راهکار برای پایان دادن به جنگها هستند. یکی از این اقدامات، طرح و ابلاغ مولفههای آموزش صلح توسط سازمان یونسکو است که بایستی در تمامی سطوح از سیاست و اقتصاد و روابط بین الملل گرفته تا آموزش و جامعهپذیری و روابط بین فردی لحاظ شود. نظام تعلیم و تربیت هر کشور وظیفه اصلی آموزش مولفههای صلح را در قالب برنامهریزی درسی، طراحی آموزشی، تدوین اهداف، برنامهها و مفاد آموزشی، ارزشیابی مربی و متربی و ارزیابی سیستمی بر عهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم بر اساس مولفههای صلح یونسکو انجام شده است. برای انجام این تحقیق از شیوه تحلیل محتوای تلخیصی یا عرفی استفاده است. نمونه آماری این پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم سال تحصیلی 1401-1400 بوده است که محتوای آن با جستوجوی کلمات و اصطلاحات مرتبط با مولفههای صلح یونسکو به روش دستی و با دقت نظر بالایی انجام شده است. یافتههای این پژوهش نیز بر آن است که بیشترین میزان فراوانی انطباق بین واحد متنی کتاب درسی که بصورت پاراگراف یا بند، واحد بندی شده و همچنین بیشترین درصد انطباق نیز در واحد بیشتر بدانیم با مولفههای آموزش صلح یونسکو بدست آمده است. همچنین در محتوای این کتاب درسی مولفههای حفظ فرهنگها و معنویت به ترتیب دارای بیشترین درصد انطباق و مولفههای تعاون و همبستگی، حقوق بشر و جهان وطنی کمترین میزان انطباق را به خود اختصاص دادند.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_2555_b6db35d07fcff52e763bc5ca83445181.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22794320221122Analyzing the lived experiences of student-teachers of Farhangian University from the consequences of lesson study: a qualitative study (A case study of the students of the Department of Social Sciences of Shahid Bahonar Birjand Campus)واکاوی تجارب زیسته دانشجومعلمان دبیری دانشگاه فرهنگیان از پیامدهای درس پژوهی: مطالعه کیفی (مطالعه موردی دانشجویان گروه علوم اجتماعی پردیس شهید باهنر بیرجند)791042556FAمحمدعلی پورمدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000000211033110سیدعلیرضاقاسمیدانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-7120-1534Journal Article20220809Student-teachers of Farhangian University, while studying "Research and professional development course 3: lesson study and internship", familiarizing themselves with lesson study, they do lesson study. Therefore, in this research, the lived experiences of the student teachers of South Khorasan Farhangian University in the academic year of 2021-2022 were investigated in a qualitative and phenomenological way. According to the nature of the research, the purposeful sampling method of criterion type was used, and the data obtained reached saturation by interviewing 13 student-teachers. To analyze the collected data, Colaizzi analysis method and MAXQDA12 software were used as a data analysis tool. The findings were presented in the form of 6 main themes of increasing communication, creating learning opportunities and situations, learning through experience, educational design skills, solving problems in the teaching-learning process, changing teachers' beliefs and behaviors, and each of these main themes has several sub-themes. In general, the student-teachers believed that lesson study has increased their qualifications in different dimensions. Therefore, carrying out and implementing lesson research while developing the teachers and student teachers has changed their approach towards their teaching and provides the effectiveness of their teaching.دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان زمان تحصیل در درس پژوهش و توسعه حرفهای ۳: درس پژوهی و کارورزی ضمن آشنایی با درس پژوهی، اقدام به انجام درس پژوهی میکنند. لذا در این پژوهش تجارب زیسته دانشجومعلمان دبیری دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از پیامدهای درس پژوهی به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که با مصاحبه ۱۳ دانشجومعلم دبیری، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها جمعآوریشده، از روش تجزیهوتحلیل کلایزی و از نرمافزار MAXQDA12 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها در قالب ۶ مضمون اصلی افزایش ارتباطات، ایجاد فرصت و موقعیت یادگیری، یادگیری از راه تجربه، مهارت های طراحی آموزشی، حل مشکلات فرآیند یاددهی-یادگیری، تغییر در باور و رفتار معلمان ارائه گردید که هرکدام از این مضامین اصلی دارای چندین مضمون فرعی است. بهطورکلی دانشجومعلمان بر این باور بودند که انجام درس پژوهی باعث افزایش صلاحیتهای آنها در ابعاد مختلف شده است؛ بنابراین انجام و اجرای درسپژوهی ضمن توسعه حرفهای معلمان و دانشجومعلمان، سبب تغییر رویکرد آنها نسبت به تدریس آنها شده و موجبات اثربخشی تدریس آنها را فراهم می آورد.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_2556_08cfe67b4f0ba2dc8b7fa616ba9ee328.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22794320221122Sociological analysis of the relationship between the use of new information and communication technologies and the redefinition of gender identity
(Case of study: female students of Boali Sina University, Hamadan)تحلیل جامعه شناختی رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و باز تعریف هویت جنسیتی (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا همدان)1051362557FAجمشیدسروریگروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان همدان، ایرانهیداطوافیگروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان همدانJournal Article20220908The purpose of this research is to determine the relationship between the use of modern information and communication technologies and the redefinition of gender identity among female students at Boali Sina University in Hamadan. The research was carried out by survey method and using questionnaire technique. The theoretical framework of this study is a hybrid approach in the field of using technology and new media and redefining gender identity from Goffman, Giddens. Its statistical population includes all female students studying in Bo Ali Sina University who attended the second semester exams (semester 2002) in the university, and the sample size is 366 people using Cochran's general formula and the samples are clustered according to the volume. Samples are selected. Descriptive results show that respondents use modern communication and information technologies at a high level (3.7). They also redefine gender identity at a high level (4/6). The results of the correlation test show the significance of the relationship between the use of modern communication and information technology and the redefinition of gender identity (0.41). Also, a positive and significant correlation has been confirmed between each of the variable dimensions of modern communication and information technologies with the dimensions of gender identity redefinition.پژوهش حاضر باهدف مطالعه جامعهشناختی تعیین رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و بازتعریف هویت جنسیتی در بین دختران دانشجو در دانشگاه بوعلی سینا همدان انجامشده است. تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. چارچوب نظری این مطالعه رهیافت ترکیبی در حوزه استفاده از فناوری و رسانههای جدید و بازتعریف هویت جنسیتی از گیدنز و گافمن است. جامعهٔ آماری آن شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه بوعلی سینا که در امتحانات ترم دوم (نیمسال 4002) در دانشگاه حضور داشتهاند، است و حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران 366 نفر و نمونهها به شیوه نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه انتخابشدهاند. نتایج توصیفی نشان میدهد که پاسخگویان در سطح متوسط بالا(7/3) از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی استفاده میکنند. همچنین در سطح بالا (6/4) به بازتعریف هویت جنسیتی میپردازند. نتایج آزمون همبستگی نشان از معنادار بودن رابطه استفاده از فناوری نوین ارتباطی و اطلاعاتی و بازتعریف هویت جنسیتی (41/0) دارد. همچنین همبستگی مثبت و معناداری میان هر یک از ابعاد متغیر فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی با ابعاد بازتعریف هویت جنسیتی تأییدشده است.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_2557_77f065e05542833de7d0a5447886bce4.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22794320221122representation of non-professional teaching experiences of geography teachers; A phenomenological researchبازنمایی تجارب تدریس غیر حرفه ای معلمان جغرافیا؛ یک پژوهش پدیدارشناسانه1371622558FAزاهدفرجیمدرس مدعو گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایرانعارفامیریدانشجو کارشناسی رشته آموزش جغرافیا، پردیس شهید مدرس سنندجJournal Article20220918The purpose of the present research is to represent the experiences of teachers who teach geography in the second year of high school, but their academic field is not geography education. Qualitative and phenomenological research. The field of research of this qualitative research is the secondary school teachers of Hamedan city, whose field of study is not geography education, but they have taught geography education as a non-specialized teaching for at least 2 years. The teachers were selected purposefully. A semi-structured interview was used to collect data, and the data collection and interview process continued until theoretical saturation. After recording the interview, their text was prepared, then the main themes and secondary themes were extracted using MAXQDA version 11 software. The findings include 7 main topics: impact on education, how to coordinate with non-specialist teaching, the role of planners in non-specialist teaching, encountering students, reasons for choosing geography as a non-specialist subject, challenges of non-specialist geography teaching and opportunities. Teaching non-specialized geography. The results of the research showed that in most cases, non-specialized teaching was not the teacher's choice and desire, and the teacher was forced to accept non-specialized teaching of geography due to various reasons and against his inner desire. It is necessary for education and training to consider the specialized needs of subjects in different regions in recruiting and recruiting, and not to consider geography education as non-specialized and within the capabilities of all teachers under the pretext of simplicity and ease.هدف از پژوهش حاضر بازنمایی تجارب معلمانی است که در دوره دوم متوسطه جغرافیا تدریس میکنند اما رشتهی دانشگاهی آنان آموزش جغرافیا نیست. پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. میدان تحقیق این پژوهش کیفی معلمان دوره متوسطه دوم شهرستان همدان که رشته تحصیلیشان غیر از آموزش جغرافیا میباشد اما حداقل 2 سال آموزش جغرافیا را به عنوان تدریس غیر تخصصی تدریس کردهاند. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهسازمان یافته استفاده شد و گردآوری دادهها و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه شد سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA) نسخه 11 مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافتهها شامل 7 مضمون اصلی: تاثیر بر آموزش، چگونگی هماهنگ شدن با تدریس غیرتخصصی، نقش برنامه ریزان در تدریس غیرتخصصی، مواجهه با دانشآموزان، دلایل انتخاب جغرافیا به عنوان درس غیر تخصصی، چالش های تدریس غیرتخصصی جغرافیا و فرصت های تدریس غیر تخصصی جغرافیا. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش غیرتخصصی در اکثر موارد به انتخاب و خواست معلم نبوده و معلم به دلایل مختلف و برخلاف میل باطنی مجبور به پذیرش تدریس غیرتخصصی آموزش جغرافیا میشود. لازم است تا آموزش و پرورش در جذب و استخدام نیازهای تخصصی دروس را در مناطق مختلف درنظر گیرد و به بهانه سادگی و سهولت، آموزش جغرافیا را غیر تخصصی و در توان همه معلمان نپندارد.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_2558_da8e47fc615643448a54846ffdb3fa47.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی2783-22794320221122The use of caricature educational media in history educationکاربرد رسانه آموزشی کاریکاتور در تدریس تاریخ1631832559FAامیرکریمیدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ جهان، دانشگاه تبریز و دبیر تاریخ، زنجان0000-0002-0299-1771کوروشفتحیاستادیار تاریخ دانشگاه فرهنگیانسجادجلیلیانکارشناس معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، البرزJournal Article20211123Despite the content and structural challenges, the teaching methods of history teachers are always considered as one of the most important issues of history education, however, a comprehensive solution to solve this problem has not yet been provided by experts in this field. If students do not have a participatory and active role in the history teaching process, education will be boring, pointless and confusing. This is despite the fact that cartoons as a medium for developing humor, critical thinking, logical thinking and enlightening history for students can be considered as one of the most important tools for teaching history. The purpose of this research is to improve the quality of history teaching and increase students' interaction and participation in history lessons using cartoon media. In this paper, a qualitative and analytical descriptive method has been used, and data collection has been done using Taking notes. The findings of the article show that cartoons can increase synergy, increase critical thinking, play the role of a complementary tool, increase self-confidence and students' tranquility and confidence, provide entertainment, increase creativity and the objectivity of history, and also increase the durability of learning. Solve some of the upcoming challenges in history education. Based on this, the design of specialized courses for history students, the revision of history textbooks, and the need to design educational-historical cartoons are suggested.با وجود چالشهای محتوایی و ساختاری، روشهای تدریس معلمان تاریخ همواره به عنوان یکی از مهمترین مسائل آموزش تاریخ مطرح میباشند ولی با اینحال هنوز راهکاری جامع برای حل این مسئله توسط صاحبنظران این حوزه ارائه نشده است. اگر دانش آموزان در فرآیند تدریس تاریخ دارای نقش مشارکتی و فعال نباشند، آموزش کسلکننده، بیهوده و گیجکننده خواهد بود. این در حالی است که کاریکاتورها به مثابه یک رسانه با توسعه شوخطبعی، تفکر انتقادی، تفکر منطقی و روشنگری تاریخ برای دانش آموزان میتوانند به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزش تاریخ در نظر گرفته شوند. هدف از این پژوهش کیفیت بخشی به تدریس تاریخ و افزایش تعامل و مشارکت دانش آموزان در دروس تاریخ با استفاده از رسانه کاریکاتور میباشد. در نگاشته حاضر، روش توصیفی از نوع کیفی و تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از ابزار فیشبرداری برای جمعآوری دادهها اقدام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که کاریکاتورها با افزایش همافزایی، افزایش تفکر انتقادی، ایفای نقش ابزار مکمل، افزایش اعتمادبهنفس، افزایش آرامش و اطمینان دانش آموزان، وجه سرگرمی بخشی، افزایش قدرت خلاقیت، افزایش عینیت تاریخ و افزایش دوام یادگیری، میتواند بخشی از چالشهای پیشرو در آموزش تاریخ را مرتفع نمایند. بر این اساس طراحی دورههای تخصصی دانشافزایی برای دانشجویان دبیری تاریخ، اصلاح کتب درسی تاریخ و لزوم طراحی کاریکاتورهای آموزشی-تاریخی پیشنهاد میشود.https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_2559_8e10763db0d6dc977668a9a808403a13.pdf