راهبردهای تدریس موثر در آموزش مطالعات اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس گروه علوم اجتماعی پردیس زینبیه پیشوا دانشگاه فرهنگیان

چکیده

     یکی از اصلی‌ترین کارکردهای نهاد آموزش، جامعه‌پذیر کردن دانش‌آموزان و تسریع در فرآیند اجتماعی ‏شدن آنان است. کُتب مطالعات اجتماعی مرتبط‌ترین کتاب درسی با مبحث اجتماعی‏ شدن است. از طرف دیگر مبحث روش‏های تدریس یک بخش تفکیک­ناپذیر در حرفه معلمی است. اما به نظر می‏رسد در کنار تمام متغیرها و عوامل ذیربط، یکی از دلائل غیر اثربخش بودن آموزشِ محتواهای آموزشی در مدارس خاصه آموزش مطالعات اجتماعی، استفاده مکرر و بیش از حد از روش‏های سنتی (سخنرانی، توضیحی و...) است. در این مقاله که با روش کیفی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی تدوین شده است، ضمن نقد روش‏های سنتیِ تدریس (ضعف‏ها و معایبی نظیر منفعلانه ‏بودن،  غیرمنعطف بودن، یک ‏سویه بودن، فعال مطلق بودن معلم و...)، دو مورد از مهم‌ترین راهبردهای اثربخش در تدریس مطالعات اجتماعی یعنی «راهبرد پروژه‌ها» و «راهبرد رویدادهای جاری» را بیان خواهیم نمود. در این مقاله در تحلیل راهبرد پروژه‏ها  به مواردی نظیر دلائل و ضرورت و اهمیت این راهبرد در آموزش مطالعات اجتماعی، تقسیم بندی پروژه­‏ها، طرح کلی پروژه­­ها، نحوه ارزشیابی از پروژه­ها، مراحل مختلف طراحی پروژه می‏پردازیم. در تحلیل راهبرد رویدادهای جاری  به موارد مهمی مانند ماهیت راهبرد رویدادهای جاری، ویژگی‌های رویدادهای جاری، اهمیت راهبرد رویدادهای جاری در آموزش مطالعات اجتماعی، چگونگی استفاده از آن در آموزش مطالعات اجتماعی، ملاک­‌های اداره بحث و گفتگو درباره رویدادهای جاری  و... خواهیم پرداخت. از آنجا که مقاله پژوهشی حاضر از نوع پژوهش‏های کاربردی است، لذا جامعه هدف و مخاطب اصلی ما دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان و معلمان مقطع ابتدایی هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effective teaching strategies in teaching social studies

نویسنده [English]

  • jamshid mirzaei
teacher
چکیده [English]

One of the main functions of the education institution is to socialize students and accelerate their socialization process. It can be said that the most relevant textbooks on socialization are social study books. On the other hand, we should consider the teaching methods, which are an integral part of the teaching profession. But it seems that besides all the variables and factors involved, one of the reasons for the ineffectiveness of teaching educational content in schools, especially social studies teaching, is the frequent and excessive use of traditional methods (lectures, explanations, etc.).This paper is written with a qualitative approach and with a descriptive-analytical approach, criticizes traditional teaching methods (disadvantages such as passivity, inflexibility, teacher activism, etc.), Two most effective strategies to teaching of social studies are: 1. "Project Strategy", 2. "Current Events Strategy". This paper analyzes the project strategy, such as the reasons, the necessity and importance of this strategy in teaching social studies, project segmentation, project outline, how to evaluate projects, various stages of knowledge project design. We learn in analyzing current events strategy of important issues such as the nature of current events strategy, features and coordination  of current events, the importance of current events strategy in teaching social studies, how to use it in social studies education, current events discussion and criteria and so on . Since this article is a kind of applied research, our target population and target audience are educational science students at Farhangian University and elementary school teacher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Studies Education
  • Effective teaching
  • Project Strategy
  • Current Events Strategy
  • Socialization
  • Teachers
  • student