تأملی بر شیوه‌ی جذب و توزیع دانشجومعلمان رشته‌ی آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری جغرافیا، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران

چکیده

مراکز تربیت معلم از سال1390 تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان تجدید ساختار یافته و در طی سال­های 1391 تا 1397، از طریق کنکور سراسری، به جذب دانشجومعلمان در رشته­های مختلف و از جمله کارشناسی آموزش جغرافیا، پرداخته­اند. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل روند توزیع دانشجو­معلمان رشته­ی آموزش جغرافیا در پردیس­های استانی این دانشگاه در طی مدت فوق الذکر بوده که به روش کمی و تحلیل اسنادی صورت گرفته است. به این منظور، اطلاعات لازم در مورد تعداد و محل پذیرش دانشجو­معلمان رشته­ی کارشناسی آموزش جغرافیا از دفترچه­های انتخاب رشته­ی سال های 1391 تا 1397 استخراج و در نرم افزار Spss وارد شده و پارامترهای آماری لازم محاسبه، توصیف و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده گواه آن است که در طی این مدت ، در مجموع  1108 دانشجو معلم در این رشته جذب دانشگاه فرهنگیان شده­اند که771 نفر از آن­ها پسر و 337 نفر از آن­ها دختر بوده­اند. دانشجومعلمان پسر در11 پردیس استانی و دانشجومعلمان دختر در 7 پردیس استانی توزیع شده­اند. در بررسی این روند مشخص شد که در ابتدا وجود استادان و امکانات موجود در مراکز تربیت معلم محور تصمیم­گیری برای توزیع دانشجومعلمان بوده ؛ اما به مرور، با لحاظ کردن اصول علمی برنامه­ریزی آموزشی،  درسی و  در نظر گرفتن شرایط دانشجو­معلمان، از پراکندگی مکانی جذب و توزیع کاسته شده و وضعیت با ثبات­تر شده است. انتخاب استان­­های البرز ، خراسان­جنوبی، تهران و خوزستان به عنوان 4 قطب کشوری آموزش جغرافیا و اختصاص اعضای هیئت علمی جدید و تجهیزات نوین به آن­ها، موجب تثبیت جایگاه رشته­ی کارشناسی آموزش جغرافیا در کشور شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reflection on the Distribution of Student Teachers in Geography Education in Farhangian University

نویسنده [English]

  • Rasoul Sharifi Najafabadi
PhD in Geography, Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University
چکیده [English]

Teacher training centers have been renovated since 2011 under the name of the University of Farhangian and have been recruiting students from all over the country from 2012 to 2018, including undergraduate degrees in geography education. The purpose of this study was to investigate and analyze the process of distribution of Geography teacher students in the provincial campuses of this university during the above mentioned period by quantitative method and document analysis. For this purpose, the necessary information about the number and place of admission of undergraduate students of Geography education from the field of elective courses of 2012-2013 was extracted and entered in SPSS software and the necessary statistical parameters were described, calculated and analyzed. The results show that during this period of 7 years, a total of 1108 teachers were recruited in this field, of which 771 were male and 337 were female. The male in 11 and the female in 7 provincial campuses are distributed. The study revealed that initially there were professors and facilities available at the teacher training centers to make decisions about student teachers' distribution. But over time, taking into account the scientific principles of educational and curriculum planning and taking into account the conditions of student teachers ,the situation has become more balanced. The selection of Alborz, South Khorasan, Tehran, and Khuzestan provinces as the four national hubs of geography education and the allocation of new faculty and new equipment to them has consolidated the status of undergraduate geography education in the country

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farhangian University
  • Provincial Campuses
  • geography
  • Teacher Student