دکتری جغرافیا، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران
چکیده
مراکز تربیت معلم از سال1390 تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان تجدید ساختار یافته و در طی سالهای 1391 تا 1397، از طریق کنکور سراسری، به جذب دانشجومعلمان در رشتههای مختلف و از جمله کارشناسی آموزش جغرافیا، پرداختهاند. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل روند توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در پردیسهای استانی این دانشگاه در طی مدت فوق الذکر بوده که به روش کمی و تحلیل اسنادی صورت گرفته است. به این منظور، اطلاعات لازم در مورد تعداد و محل پذیرش دانشجومعلمان رشتهی کارشناسی آموزش جغرافیا از دفترچههای انتخاب رشتهی سال های 1391 تا 1397 استخراج و در نرم افزار Spss وارد شده و پارامترهای آماری لازم محاسبه، توصیف و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده گواه آن است که در طی این مدت ، در مجموع 1108 دانشجو معلم در این رشته جذب دانشگاه فرهنگیان شدهاند که771 نفر از آنها پسر و 337 نفر از آنها دختر بودهاند. دانشجومعلمان پسر در11 پردیس استانی و دانشجومعلمان دختر در 7 پردیس استانی توزیع شدهاند. در بررسی این روند مشخص شد که در ابتدا وجود استادان و امکانات موجود در مراکز تربیت معلم محور تصمیمگیری برای توزیع دانشجومعلمان بوده ؛ اما به مرور، با لحاظ کردن اصول علمی برنامهریزی آموزشی، درسی و در نظر گرفتن شرایط دانشجومعلمان، از پراکندگی مکانی جذب و توزیع کاسته شده و وضعیت با ثباتتر شده است. انتخاب استانهای البرز ، خراسانجنوبی، تهران و خوزستان به عنوان 4 قطب کشوری آموزش جغرافیا و اختصاص اعضای هیئت علمی جدید و تجهیزات نوین به آنها، موجب تثبیت جایگاه رشتهی کارشناسی آموزش جغرافیا در کشور شده است.
شریفی نجف آبادی, رسول. (1398). تأملی بر شیوهی جذب و توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(2), 29-45.
MLA
رسول شریفی نجف آبادی. "تأملی بر شیوهی جذب و توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1, 2, 1398, 29-45.
HARVARD
شریفی نجف آبادی, رسول. (1398). 'تأملی بر شیوهی جذب و توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(2), pp. 29-45.
VANCOUVER
شریفی نجف آبادی, رسول. تأملی بر شیوهی جذب و توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1398; 1(2): 29-45.