ایجاد موقعیت‌های یادگیری اثربخش در آموزش جغرافیا با استفاده از راهبرد آموزش ترکیبی و گردش علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضوهیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

مشاهده­ی مستقیم فرآیندها و جمع­آوری داده­های  دست اول در قالب پروژه­های گردش علمی و مطالعات میدانی علاوه بر روش­های نوآورانه و خلاق آموزش در کلاس درس در آموزش و پژوهش­های جغرافیایی به عنوان یکی از مهمترین شاخه­های علوم زمین،  اهمیت بسزایی دارد. تعامل مستمر و مشارکت فعال و هدفمند دانشجویان در جریان اینگونه یادگیری­های کاوشگرانه، ضمن ایجاد جذابیت و عینی کردن موضوعات درسی، باعث تحقق یادگیری معنادار و شوق­آفرین و همچنین کسب مهارت­های عملی جغرافیا توسط آنان خواهد شد. برای تحقق این امر، خوشبختانه برنامه درسی آموزش جغرافیا در  دانشگاه های تربیت معلم   به گونه­ای تدوین گردیده که یک معلم جغرافیا علاوه بر تسلط کافی  بر دانش موضوعی جغرافیا  (CK )،  باید از دانش و مهارت­های متنوع  برای آموزش مفاهیم  این رشته ( PCK)  نیز برخوردار باشد. هدف از انجام  پژوهش حاضر، آشنایی عملی دانشجومعلمان با نحوه کاربرد راهبردهای اثربخش" آموزش تلفیقی " و "گردش علمی" از طریق ایجاد فرصت­ها و تجارب یادگیری در محیط­های چندگانه و ارزیابی اثربخشی آن می­باشد. این پژوهش به روش کیفی انجام و بر این اساس، جمع­آوری اطلاعات از طریق مصاحبه،  مشاهده،  مطالعه اسنادی و مستندات متنی و تصویری صورت پذیرفته است. اعتبار درونی  پژوهش با توجه به رضایت استادان تأیید گردید. یافته­های این پژوهش نشان داد که اکثریت دانشجویان ضمن آشنایی با راهبردهای مذکور و کاربرد عملی آنها، این شیوه آموزش را لذت بخش­ترین خاطره یادگیری خود در دانشگاه  برشمرده­اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Creating Effective Learning Contexts Through Blended Learning and Field Trips in Geography Instruction

نویسندگان [English]

  • Mohammad Daymever 1
  • Mohammad Reza Yousefi Roshan 2
1 Academic Member of Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Geography, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Field studies, direct observation of processes, gathering data through field trips in geographical studies as an important branch of geo-science deserves high importance. Continuous interaction and purposeful and active cooperation of students in such kind of inquiry learning can create a context in which they are motivated to learn more and experience subject matters objectively, which result in meaningful learning as well as practically geographical skills. Fortunately, the newly-revised curriculum in Farhangian University has been developed in a way in which a geography teacher should have not only the content knowledge (CK) but also a variety of knowledge and skills (PCK) such as instructional designing, application of teaching strategies, evaluation practices, e-learning, and etc.
The present study aims to make teacher students familiar with both the application of blended learning, field trips, and create effective learning opportunities. This study has used a qualitative method in which interview, observation, studies of textual and pictorial documents have been used as instruments for collecting data. Internal validity of this study has been verified through a panel of experts. The findings indicate that student teachers not only get familiar with new learning approaches but also achieve higher grades in final tests at the end of the term.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Geography education
  • Pedagogy content knowledge (PCK)
  • Electronic Learning
  • Blended learning
  • Field Trips