بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مولفه‌های نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 معاون آموزشی

2 مدرس مدعو

چکیده

یادگیرنده یکی از مهمترین مبانی عناصر برنامه­درسی می­باشد که در طول تاریخ مطالعات برنامه­درسی، در منابع گوناگون بدان اشاره شده است. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مؤلفه­های نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش از نوع پژوهش­های کاربردی است که با روش پیمایشی و پدیدارشناسی انجام پذیرفته است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا ورودی مهر سال  1395پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان است که با روش نمونه­گیری در دسترس، نمونه­ای به حجم 29 نفر برای مطالعه انتخاب گردید و از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش­نامه محقق­ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافته­ها نشان  داد که تصورات و انتظارات دانشجومعلمان در بدو ورود نسبت به مولفه­های نظام آموزشی( برنامه­درسی، فضای آموزشی، (محل تحصیل)، برنامه فرهنگی، استادان، تجهیزات و فناوری،کارکنان و سرای دانشجویی)، دانشجومعلم(مسائل، مشکلات، ویژگی­ها  و تکالیف ) و همچنین شغل معلمی دارای ویژگی­های منحصر به فردی مانند دارا بودن برخی دانش­ها و نگرش­های مورد نیاز معلمی در بدو ورود به دانشگاه است که با شناسایی آن­ها می­توان برنامه­های درسی دانشگاه را با شرایط یادگیرندگان منطبق کرد. به عبارت دیگر با شناخت برنامه­درسی پنهان، می­توان نسبت به اصلاح برنامه­های درسی آشکار، اقـدام کرد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Survey of the geography education students- teachers perceptions upon entrance to the elements of educational components in farhangian university

نویسندگان [English]

  • HassanAli Garmabi 1
  • mohsen kordloo 2
1 Lecturer at Farhangian University
2 Lecturer at Farhangian University and PhD. Student in kharazmi university
چکیده [English]

The learner is one of the most important foundations of the curriculum elements that have been mentioned throughout the history of curriculum studies. Accordingly, the present study seeks to examine student teachers perceptions of geography at the beginning of their training about the components of the educational system of Farhangian University. This research is a kind of applied research that has been done by survey method and phenomenology. The statistical population includes all students of Geography Education entering in October 2016, Hakim Ferdowsi Campus of Farhangian University. The sample size of 29 people was selected through available sampling method. Data was collected. The findings showed that students' perceptions and expectations about the components of the educational system (curriculum, educational space, cultural program, professors, equipment and technology, staff, student hall), student-teacher upon entry (Problems ,attributes and homework) As well as the teaching job has unique characteristics such as having some of the knowledge and attitudes needed by the teacher upon entering the university that can be identified by programs which adapted to a university curricula to learners. In other words, by recognizing the hidden curriculum, the students attempt to modify the explicit curricula.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Geography education
  • student teachers
  • Farhangian University
  • Hidden curriculum