یادگیرنده یکی از مهمترین مبانی عناصر برنامهدرسی میباشد که در طول تاریخ مطالعات برنامهدرسی، در منابع گوناگون بدان اشاره شده است. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مؤلفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که با روش پیمایشی و پدیدارشناسی انجام پذیرفته است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا ورودی مهر سال 1395پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان است که با روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 29 نفر برای مطالعه انتخاب گردید و از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافتهها نشانداد که تصورات و انتظارات دانشجومعلمان در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی( برنامهدرسی، فضای آموزشی، (محل تحصیل)، برنامه فرهنگی، استادان، تجهیزات و فناوری،کارکنان و سرای دانشجویی)، دانشجومعلم(مسائل، مشکلات، ویژگیها و تکالیف ) و همچنین شغل معلمی دارای ویژگیهای منحصر به فردی مانند دارا بودن برخی دانشها و نگرشهای مورد نیاز معلمی در بدو ورود به دانشگاه است که با شناسایی آنها میتوان برنامههای درسی دانشگاه را با شرایط یادگیرندگان منطبق کرد. به عبارت دیگر با شناخت برنامهدرسی پنهان، میتوان نسبت به اصلاح برنامههای درسی آشکار، اقـدام کرد.
گرمابی, حسنعلی, & کردلو, محسن. (1398). بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(2), 97-121.
MLA
حسنعلی گرمابی; محسن کردلو. "بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1, 2, 1398, 97-121.
HARVARD
گرمابی, حسنعلی, کردلو, محسن. (1398). 'بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(2), pp. 97-121.
VANCOUVER
گرمابی, حسنعلی, کردلو, محسن. بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1398; 1(2): 97-121.