نقشِ داستان‌های تاریخی در آموزش تاریخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر- دانشجو

چکیده

«چگونگیِ» آموزشِ تاریخ و روش‌های آموزشِ این رشته، مدت‌ نسبتاً طولانی ا‌ست که در غرب مورد توجه صاحب‌نظرانِ آموزشِ تاریخ و علوم‌اجتماعی قرار گرفته است. به رغمِ دیرپایی این کوشش در فضای آکادمیکِ غرب، چنین توجهی در کشور ما سابقۀ درازی ندارد و می‌توان مدعی‌شد که در این ساحت ما در ابتدای راه هستیم. این مسیرِ کمتر مشی ‌شده در کشور ما با ترجمۀ آثاری آغاز شده و هم‌چنان نیز ادامه دارد. در کنارِ روش‌های معمول و مألوفِ آموزش تاریخ در ایران و جهان، به کارگیریِ داستان‌های تاریخی که رمان‌های تاریخی نیز جزو آن هستند، کمتر مورد توجه دبیرانِ تاریخ در کلاس‌های درس بوده‌ است. منابع موجود در آموزشِ رشتۀ تاریخ- کتب درسی- عمدتاً، یگانۀ درس‌نامۀ دبیران در افزایشِ فهم دانش­آموزان هستند؛ شاید اگر پیمایشی دانشگاهی در خصوصِ میزانِ علاقۀ دانش‌آموزان به درس تاریخ انجام پذیرد، میزانِ علاقۀ آن‌ها به کتابِ درسی تاریخ و فهمی که برای آن‌ها رقم خورده معیاری برای میزانِ علاقۀ به تاریخ باشد. فرضِ ما این است که داستان‌های تاریخی به سببِ بهره‌ای که از انعطاف و روایتمندیِ سیال دارند می‌توانند علاوه بر افزایش «فهم» دانش‌آموزان، موجب افزایش علاقه‌مندی و درک بیشتر آن‌ها باشند. در این مقاله کوشش کردیم تا ضمنِ بررسی مزایای استفادۀ از داستان‌های تاریخی در آموزشِ تاریخ و نقشِ آن‌ها در افزایشِ «فهم» فراگیرانِ درسِ تاریخ، چند داستان تاریخی مشهور را نیز معرفی کنیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Historical Fictions in the Education of History

نویسنده [English]

  • Mohammadjalal Makhani
Teacher- Student
چکیده [English]

It is been long time that the way of the education of history and its methods in the West was considered by the experts in history and social sciences. Given that, one can not find such an effort in our academic tryouts and we are just at the beginning. This way, in our country, has been started by translations in the field. However, in addition to usual methods of historical education either in Iran or West, historical fictions including historical novels are less considered by the teachers. Textbook sources are the only sources for enhancing the understanding of students which can be examine by academic surveys on the interest of students in history. Those would show their understanding and interest to history. We suggest that historical fictions, because of their flexibility and narration, can enhance the understanding of students and increase their interests to the course. The article tries to touch the advantages of historical fictions for the education of history and its role to enhance the understanding of students on the one hand, and to introduce some historical fictions on the other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • History
  • fiction
  • historical fiction
  • understanding