بررسی تأثیر یادگیری الکترونیک بر اثربخشی تدریس و توسعه مدیریت دانش در آموزش جغرافیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 عضوهیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

یکی از مهمترین اولویت­های نظام­های آموزشی، اصلاح و بهبود مستمر جریان یادگیری و بازنمایی متناسب رابطۀ یاددهنده - یادگیرنده می­باشد. با رشد وپیشرفت تکنولوژی وایجاد موقعیت­های یادگیری اثربخش مبتنی بر فناوری دیجیتال، آموزش الکترونیکی به عنوان پارادایمی غالب در قرن بیست ویکم مورد توجه صاحب­نظران، مدیران، اساتید و معلمان قرار گرفته است. در این میان، نقش دانشگاه فرهنگیان که وظیفة مهم تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز آموزش وپرورش کشور را بر عهده دارد، از اهمیت ممتازی برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش تدوین راهبرد آموزشی موثر در زمینۀ کاربرد و چگونگی  تولید محتوای  یادگیری چند حسی مبتنی بر ابزار الکترونیک و زمینه­سازی تحقق، تولید و اشاعۀ دانش در غالب مفهوم «مدیریت دانش» در آموزش جغرافیا می­باشد. این پژوهش کیفی و کاربردی  بوده و جهت طراحی و تولید کتاب محتوای الکترونیک، از نرم­افزارهای مختلف از قبیل: ActivInspire،  Power Point، Auto Play ، Movie Maker، استفاده شده است. یافته­های تحقیق  نشان  می­دهد که تولید محتوای الکترونیکی در درس جغرافیا تأثیر زیادی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Electronic Learning on the effectiveness of Teaching and Development of Knowledge Administration Geography Instruction

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Yousefi Roshan 1
  • Mohammad Daymever 2
1 Assistant Professor, Department of Geography, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Academic Member of Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the most important priorities in educational systems is to reform and improve learning process and reflect appropriate teacher –learner relation. Along with the development of technology and creation of learning contexts based on digital technology, digital learning as a dominant paradigm has gotten the attraction of experts, managers, teachers, and professors in the 21st century. Farhangian University taking the mission of training skilled teachers required for education system in Iran plays the most crucial role in this case. The present study aims at developing an effective instructional strategy on how to use and produce multisensory-learning content based on electronic tools, which makes it possible to expand and produce knowledge in a concept called "knowledge management" in geography teaching. This is a qualified and applied study using a variety of soft wares including Movie Maker, Auto play, Power Point, Active Inspire in designing and developing electronic books. The findings indicated that the production of electronic content in geography has a great impact on learning and academic improvement of students in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-learning
  • Knowledge Management
  • geography teaching