چگونگی اجرای ارزشیابی متن‌ محور به جای ارزشیابی شناخت ‌محور در درس مطالعات اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر جامعه شناسی آموزش و پرورش

2 آموزش و پرورش اصفهان

3 عضو هیئت علمی روان شناسی دانشگاه آزاد واحد بندر دیلم

چکیده

ارزشیابی از دانش‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌های معلمین بوده است. ارزشیابی نباید فقط مطالب شناختی و حفظیات باشد لذا، هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تأثیر ارزشیابی در درس مطالعات اجتماعی پایۀ هشتم در سال تحصیلی 1395 بود که بر اساس مطالب و موضوعات درسی تهیه شده است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تأثیر دو نوع ارزشیابی، از دو کلاس پایۀ هشتم استفاده گردید و از آزمون T مستقل برای تحلیل نمرات استفاده شد. نتایج نشان داد که دانش‌آموزان هر دو کلاس در بدو امر در آزمون شناختی، میانگین 12.77 صدم برای کلاس(الف) و 11.57 صدم برای کلاس(ب) اخذ نمودند. اما در آزمون بَعدی که غیرشناختی برای کلاس(الف) و شناختی برای(ب) بود؛ اختلاف میانگین 4 نمره به دست آمد. جهت تأیید این نتیجه، یک آزمون که متشکل از یک امتحان کاملاً غیرشناختی برای کلاس(الف) و یک آزمون نیم­شناختی و بخش دیگر غیرشناختی بود برای کلاس(ب) اجرا گردید. نمرات کلاس(ب) در بخش غیرشناختی با کلاس(الف) مساوی ولی در بخش شناختی دارای اختلاف نمره گردید. همچنین در مقایسه خود کلاس (ب) در سوالات نیمه شناختی میانگین نمره 10.44 صدم ولی در بخش سوالات غیرشناختی میانگین نمره 16.44 حاصل شد. می‌توان گفت دانش‌آموزانی که میانگین نمرات پایینی در آزمون شناختی داشتند؛ در آزمون غیرشناختی تا حدود 4-5 نمره میانگین نمرات بهتری کسب نمودند. پس سوالات دروس مطالعات اجتماعی باید حتی‌الامکان از تعریفی- شناختی خارج و به سوی درک و فهم و در موقعیت قرار دادن، سوق داده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Implementation of text-based assessment instead of cognition-based assessment in social studies course

نویسندگان [English]

  • hasan momeni 1
  • zeinab motaghi 2
  • marjan Al bahbehani 3
1 teacher
2 education, esfahan
3 psychology
چکیده [English]

Assessment of student performance has always been one of the teachers' concerns. Assessment should not be targeted solely on cognitive issues and retention.Thus, the main purpose of the present study was to investigate the effect of trans-cognitive assessment on eighth grade students' social studies course in the academic year 2016.The assessment involved comprehension of the course’s instructional subjects. To obtain data on assessment results, two second-grade classes of the junior high school were asked to participate in the study. Independent samples t-test and SPSS software were used to analyze the obtained data. The results showed that in the cognitive test, (a) and (b) obtained mean scores of 12.77 and 11.57, respectively.But in the next test which was non-cognitive for class (a) and cognitive for class (b), a mean difference of 4 points was observed. To confirm this result, a completely non-cognitive test was administered in class (a) and a test with a semi-cognitive and a non-cognitive part was administered in class (b).The mean score of class(b) in non-cognitive section was equal to that of class (a).However, in cognitive section mean score of class(b) differed from that of class (a). Also, in the comparison of class (b) with itself, in cognitive questions the mean score was 10.44 but in non-cognitive questions the mean score was 16.44.From this experiment, it can be concluded that the same students who obtained low mean scores on the cognitive test obtained better mean scores on the non-cognitive test with an improvement of about 4-5 points.

کلیدواژه‌ها [English]

  • assessment
  • Social Studies
  • comprehension
  • text-based assessment