جایگاه هم زیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی در اندیشه اسلامی با تأکید بر آموزش مطالعات اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان (استادیارگروه الهیات و معارف اسلامی پردیس آیت الله طالقانی «ره» قم)

چکیده

زیست اجتماعی اقتضائات مخصوص به خود را دارد و مهارت ‌ها و توانایی ‌های ویژه­ای را می ‌طلبد. آموزش این مهارت ‌ها در نظام آموزشی کشور، عمدتاً ذیل درس مطالعات اجتماعی قرارگرفته است. این نوشتار برآ­ن ا­ست که جایگاه هم ­زیستی مسالمت ­آمیز پیروان ادیان الهی را به ‌عنوان یکی از موضوعات مهم آموزش مطالعات اجتماعی با بهره­ گیری از اندیشه اسلامی مورد بررسی قرار دهد. بنابراین به طرح این پرسش­­ ها می ­پردازد: که همزیستی مسالمت آمیز پیروان الهی در اندیشه اسلامی چگونه تعریف می ­شود؟ اهمیت آن چقدر و مصادیق آن کدام است؟ نتایج این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی سامان یافته، نشان می­ دهد که اندیشۀ اسلامی بر ضرورت و به رسمیت شناختن این نوع هم­ زیستی، تأکید قابل توجهی دارد. بر مبنای «اصل متعالی کرامت انسانی»؛ هم ­زیستی مسالمت­ آمیز پیروان ادیان الهی در جامعه واحد به نحو برجسته ­ای مورد تأکید ­است. این نوع هم­ زیستی بدین معنا است که با وجود یک دین غالب، پیروان سایر ادیان در چارچوب مشخصی از حق حیات و سایر حقوق انسانی- اجتماعی برخوردارند و نقش هم ­زیستی در پیوند اجتماعی و پیشرفت روزافزون جوامع با تأکید بر نقاط مشترک غیرقابل انکار است. برخورداری از «حقوق همانند»، انجام مناسک دینی، عبادات، برگزاری اجتماعات دینی و إعمال حقوق مدنی به­ویژه در احوال شخصیه (نکاح، وصیت، ارث و...) بر مبنای دو محور توحید و نفی شرک برای پیروان ادیان الهی که شرائط مربوط به زندگی تحت لوای حکومت اسلامی (شرائط ذمّه) را پذیرفته ­اند از جمله مصادیق این هم­ زیستی اجتماعی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The position of peaceful coexistence of followers of divine religions in Islamic thought with emphasis on teaching social studies

نویسنده [English]

  • Mohammad Hosein Zareii Rezaii
Faculty member of Farhangian University (Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Ayatollah Taleghani Campus, Qom)
چکیده [English]

Biosocial has its own requirements and needs special skills and abilities. Teaching these skills in educational system of the country, is mainly in the field of social studies.  Ninth grade social studies textbook, introduces social studies as an important area of ​​learning that discuses about man and his interaction with different environments in different aspects and times of this interaction (Political, economic, social, cultural, environmental and ...) . This article is going to examine the position of peaceful coexistence of the followers of the divine religions as one of the important topics of teaching social studies using Islamic thought. This kind of coexistence means that despite the dominance of a religion, followers of other religions within a certain framework enjoy the right to live and   other human-social rights. The present study, which is organized in a descriptive-analytical manner, emphasizes the necessity and recognition of this type of coexistence. The role of coexistence is undeniable in social bonding and the increasing development of societies with an emphasis on common points. The question that is mentioned is tha : how is the peaceful coexistence of the followers of the divine religions in Islamic thought? Has this important matter been recognized in Islamic thought? If yes, what are the examples? Based on the transcendent principle of human dignity; it is prominently emphasized the peaceful coexistence of the followers of the divine religions in a single society. The followers of the divine religions have the rights such as performing religious rites, worships, holding religious gatherings and exercising civil rights especially in personal circumstances (Marriage, will, inheritance and ...) based on the two axes of monotheism and the negation of polytheism for the followers of the divine religions who have accepted the conditions related to living under the banner of the Islamic government (the conditions of Dhimma)   and it is one of the examples of this  social coexistence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Peaceful coexistence
  • Islamic thought
  • followers of divine religions
  • teaching social studies