آموزش انتقادی در مطالعات اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه فرهنگیان،کرج،ایران

چکیده

یکی از رویکردهای اصلی در  مطالعات برنامه درسی، آموزش انتقادی به دانش‌آموزان است. آموزش انتقادی می‌تواند موجب درونی­سازی بینش و تفکر انتقادی در دانش‌آموزان شود و نیروهایی در جهت اصلاح، تغییر و پیشرفت جامعه فراهم سازد. یکی از برنامه­های درسی که می‌تواند به آموزش انتقادی دانش‌آموزان بپردازد، درس مطالعات اجتماعی است. آموزش انتقادی در مطالعات اجتماعی می‌تواند سواد و مهارت­های انتقادی در موضوعات اجتماعی را در دانش‌آموزان تقویت کند. دانش‌آموزان با فراگیری این درس می‌توانند نسبت به محیط اجتماعی و طبیعی نگرشی انتقادی و اصلاحی داشته باشند و بطور فعال و مسئولانه در جهت اصلاح و بهبود وضعیت موجود عمل کنند. این مقاله به آموزش انتقادی در مطالعات اجتماعی می پردازد. از این رو،  بر اساس رویکرد انتقادی به نحوه  تعیین اهداف در طراحی آموزشی، گزینش و سازماندهی محتوای  آموزشی، انتخاب روش تدریس و نحوه ارزشیابی در مطالعات اجتماعی پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical education in social studies

نویسنده [English]

  • mahmoud mohammadi
Assistant Professor of Humanities and Social Sciences at Farhangian University, Karaj, Iran
چکیده [English]

One of the main approaches in curriculum studies is critical education for students. Critical education can internalize critical insights and thinking in students and provide forces for reform, change and development of society. Social studies is one of the curriculum that can provide critical education to students. Critical education in social studies can strengthen students' literacy and critical skills in social issues. By learning this course, students can have a critical and corrective attitude towards the social and natural environment and act actively and responsibly to improve and improve the current situation. This article deals with critical education in social studies. In this article, based on a critical approach, the educational design, selection and organization of educational content, selection of teaching methods and evaluation in social studies are discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • critical education
  • social studies
  • curriculum