ادراک معلمان از نقش برنامۀ درسی در بهبود تربیت شهروندی دانش‌آموزان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی ، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بیرجند

2 استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بیرجند

3 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بیرجند

چکیده

تربیت شهروندی یکی از ضرورت‌های مهم هر نظام آموزشی است، به‌طوری‌که می‌توان گفت هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت، تربیت شهروند مطلوب برای هر جامعه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک معلمان از نقش برنامۀ درسی در بهبود تربیت شهروندی دانش‌آموزان ابتدایی انجام‌ شده است. ماهیت پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل آموزگاران ابتدایی شاغل دردورۀ دوم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 98-97 است. نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان202 نفر تعیین و مورد بررسی قرار گرفت. روش نمونه‌گیری پژوهش خوشه‌ای- طبقه‌ای است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن طبق نظر استادان مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ 806/0 محاسبه شد. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده از آزمون‌ آماری t تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد از دید معلمان، برنامه‌درسی توانسته است در رفتارهای دانشی(15/3)، رفتارهای فرهنگی-‌ملی(63/3) و رفتارهای اجتماعی (51/3) در بهبود تربیت شهروندی دانش‌آموزان ابتدایی در حد متوسط به بالا عمل کرده است و در تربیت شهروند الکترونیک (07/3) در سطح مطلوب عمل نکرده است. پیشنهاد می‌شود با توجه به اختلاف میانگین مؤلفه شهروند الکترونیک با سطح مطلوب و ضرورت تربیت شهروند الکترونیک در جامعه مدرن امروز، طراحان و تدوین کنندگان برنامۀ درسی به این موضوع بیشتر بپردازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teachers’ understanding of the effects of curriculum on improving citizenship culture in elementary school students

نویسندگان [English]

  • mohammad alipour 1
  • mohammad akbaryborng 2
  • mohammad mahmoodiborng 3
1 Phd student in curriculum studies Faculty of Educational Sciences in curriculum studies,Birjand Univesity
2 assistant professor in curriculum studies,Faculty of Educational Sciences in Birjand univesity
3 Phd student in curriculum studies Faculty of Educational Sciences in curriculum studies,Birjand Univesity
چکیده [English]

Citizenship Education is one of the essential requirements in every educational system, so that it can be said that the main purpose of the education system is to educate a desirable citizen for every society. The aim of the current research is to study teachers’ understanding of the role of curriculum in improving the citizenship education of elementary school students. The nature of this research is practical in the type of descriptive-survey. The statistical population consists of elementary teachers working in the second grade elementary school of Birjand in the academic year 98-97. A sample of 202 people was selected and examined based on Krejcie and Morgan's tables. The sampling method was cluster-class. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed by the faculty members and its reliability was calculated to be 0/806 by the Cronbach's alpha coefficient. One-sample t-test and analysis of variance was used to analyze the data. The results of the study showed that in the point of view of the teachers, the curriculum has been able to act above the average in improving the citizenship of elementary students (3) in their knowledge behaviors (3/15), cultural-national behaviors (3/63) and social behaviors (3/51) and electronics citizens (3/07). It is suggested that designers and curriculum designers pay more attention to this issue due to the difference between the average component of electronic citizen with the desired level and the necessity of educating the citizen in today's modern society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Students
  • Education
  • Citizenship
  • Teachers