با ارتقای سطح دانش و گسترش وسایل ارتباطی جدید و فناوریهای نوین، شاهد شکلگیری تغییرات عینی در سبک زندگی جوان امروز هستیم که نه از آن گریزی است و نه میتوان آن را به حال خود رها کرد. نهاد آموزش و پرورش با استفاده از اهرمهای آموزشی و بازدارنده خود میتواند متناسب با شرایط مذهبی و سنتی و بومی جامعه، این تغییرات را هدایت کند و بر آن نظارت داشته باشد. در این مقاله با روش کتابخانهای و اسنادی به دنبال بررسی و تحلیل اهمیت سبک زندگی و مطالعات اجتماعی در نظریههای جامعه شناسی و روانشناسی هستیم. نتایج و بررسیهای نظری در این موضوع نشان میدهد که دروس مطالعات اجتماعی در هر جامعه میتواند تأثیرات بنیادی بر سبک زندگی جوانان و هویت ملی جامعه داشته باشد. به ویژه زمانی که محتوای کتابها بر اساس فرهنگ و ارزشهای بومی و ملی تنظیم گردد، در این صورت میتوان سلامت شخصیت جوان و جامعه را انتظار داشت که در نهایت توسعۀ اجتماعی و علمی را به دنبال خواهد داشت.