2
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
آموزشهای مبتنی بر فناوریهای نوین و اینترنت، با تغییرات بنیادینی که در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد کرده، توانسته است بسیاری از ناکارآمدیهای نظامهای سنتی آموزشی را در تغییرات و شرایط بحرانی رفع کرده و دگرگونیهای اساسی را در شیوه ارائه آموزش و دانشآفرینی به وجود آورد. شیوع ویروس کرونا از آن دست تغییراتی است که جوامع را به مقابله، پاسخگویی و سازگاری به موقع و راهحلهای جامع فرا خواند و در بخش آموزش عمومی و عالی تداوم جریان آموزش را با آموزش مجازی امکانپذیر دانست. هدف اصلی مقاله حاضر، شناسایی" فرصتها و تهدیدهای آزمونهای برخط از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان " است. تعداد 13نفر ازخبرگان دانشگاهی و مطلع نسبت به یادگیری الکترونیک و آزمونهای برخط به صورت هدفمند و با راهبرد نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت نیمهساختاریافته مورد مصاحبه قرارگرفتند. در نهایت برای هر یک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. در نتیجهی این مطالعه اعضای هیأت علمی در مقوله تهدیدها؛ افزایش نادرستی و غش در بین دانشجویان در زمان برگزاری آزمون (تقلب)، ضعف ساختاری سیستم LMS، عدم آشنایی اعضای هیأت علمی با فناوری اطلاعات و عدم اطمینان از ارزشیابی انجام شده، درمقوله فرصتها؛ صرفهجویی در هزینهها، امکان استفاده در هر زمان و مکان، افزایش دانش و مهارت فناوری اطلاعات اعضای هیئت علمی، انتقال تجارب، فرصت یادگیری، سرعت عمل در تصحیح آزمون و اعلام نتایج و بهره گیری از رویکرد تعاملی و در عوامل موثر در برگزاری آزمون برخط؛ فراهم کردن زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری، اینترنت پرسرعت، برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه اعضای هیأت علمی و دانشجویان و ارائه اینترنت رایگان و یا ارزان ویژه اعضای هیأت علمی و دانشجویان اشاره کردند و وضعیت موجود دانشگاه فرهنگیان درباره فرصتها و تهدیدهای آزمونهای برخط را نیاز به آموزش بیشتر در حوزۀ یادگیری الکترونیک دانستند.
علی اکبری, زهرا, & رجائی, سید مهدی. (1399). فرصت ها و تهدیدهای آزمون های برخط از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان؛ مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 2(3), 51-60.
MLA
زهرا علی اکبری; سید مهدی رجائی. "فرصت ها و تهدیدهای آزمون های برخط از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان؛ مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 2, 3, 1399, 51-60.
HARVARD
علی اکبری, زهرا, رجائی, سید مهدی. (1399). 'فرصت ها و تهدیدهای آزمون های برخط از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان؛ مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 2(3), pp. 51-60.
VANCOUVER
علی اکبری, زهرا, رجائی, سید مهدی. فرصت ها و تهدیدهای آزمون های برخط از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان؛ مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1399; 2(3): 51-60.