تأملی بر توسعۀ آموزشِ مسئله محور تاریخ در بستر فضای مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات علوم سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهران

2 دانشجوی آموزش علوم اجتماعی پردیس حیکم ابواقاسم فردوسی البرز

3 دانشجوی آموزش علوم اجتماعی

چکیده

شناخت ارتباط بین آموزش تاریخ و روش حل مسئله از مهمترین ضروریات بررسی کاربرد فضای مجازی در آموزش مسئله محور می­باشد. در این نگاه به مسئله آموزش که به مثابه روش یاددهی امکان ایجاد آزمایش، خطا و فرضیه­سازی ایجاد گردیده است، فضای مجازی با ظرفیت­ها و کارکردهای موجود در خود دارای جایگاه ویژه­ای می­باشد. بر این اساس هدف کلی این نگاشته تأملی بر اثربخشی آموزش مسئله­ محور در آموزش مفاهیم تاریخی در بستر فضای مجازی است. از این رو، مقاله حاضر به بررسی ظرفیت­ها و محدودیت­های موجود در روش مسئله محور و اینکه فضای مجازی با توجه به فرامتغیرهای هشت­گانه موجود در خود امکان مناسبی را جهت این نوع از آموزش به منصه ظهور می­رساند، پرداخته است. در این پژوهش، روش توصیفی مورد استفاده قرار گرفته از نوع کیفی و تحلیلی است که با استفاده از ابزار فیش­برداری برای جمع­آوری داده­ها اقدام شده است. یافته­های مقاله نشان می­دهد که فرامتغیرهای فضای مجازی شامل: سرعت، فرازمانی و فرامکانی بودن، جهانی­ بودن، سیّال­بودن، تشدید واقعیّت، چندرسانه­ای­ بودن، فراگیری و دسترسی دائم دارای ظرفیتی بالقوه و گسترده بوده و ابزارهای متنوّعی برای آموزش تاریخ می­باشند. بنابراین بهره­گیری مناسب از بستر و ظرفیت­های موجود در آن می­تواند بر اثربخشی آموزش تاریخ، تأثیری توسعه­بخش و تسهیل­گر داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reflections on the development of problem-based history teaching in the context of cyberspace

نویسندگان [English]

  • Sajjad Jalilian 1
  • Amir Karimi 2
  • Mohammad Amin Sheikh 3
1 PhD Student in Political Science Studies, Islamic Revolution, Shahed University, Tehran
2 Education history students
3 Social science education student
چکیده [English]

Examining the use of cyberspace in problem-based history teaching requires, above all, understanding the relationship between history teaching and problem-solving methods. In this type of education, which has been created as a teaching method, the possibility of creating trial, error and hypothesis has been created, cyberspace has a special place with its capacities and functions. This study is mainly aimed at investigating the effectiveness of problem-based teaching in teaching historical concepts in the context of cyberspace. In response to the article's question about the capacities and limitations of the problem-oriented method, the hypothesis that cyberspace is a suitable platform for this type of teaching is proved due to the existing eight variables and is a suitable platform for this type of teaching. This study is performed by a Descriptive method of qualitative and analytical type and using the note-taking tool to collect data. The findings suggest that cyberspace has a vast potential and a variety of tools for teaching history through its variables including speed, beyond-time beyond-place peculiarities, universality, fluidity, augmented reality, multimedia, pervasiveness, and permanent accessibility. Also, it is possible to have a developmental and facilitating effect on history teaching by making proper use of the context and capacities of cyberspace

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching history
  • problem-based education
  • cyberspace