تأثیر برنامه های درسی معنوی بر آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان و آموزگار ابتدایی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی معنوی بر آموزش مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان است. این تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است و نمونه­گیری آن در دسترس به شیوۀ تصادفی انجام گرفته است. 30 دانش­آموز شاغل به تحصیل در دبیرستان­های دخترانه شهرضا به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. از هر دو گروه دانش­آموزان، برای تعیین سطح مهارت­های اجتماعی بوسیله پرسشنامه محقق ساخته، پیش آزمون گرفته شد. برای گروه آزمایش، 8 جلسه برنامۀ درسی معنوی  و بر روی گروه کنترل هیچ روش آموزشی اعمال نگردید. پس از پایان دوره، در گروه آزمایش از مجموع شرکت­کنندگان 5 نفر ریزش به وجود آمد. مجدداً پرسشنامه­ها به عنوان پس­آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل  اجرا شد. به دلیل ریزش در گروه آزمایش، به طور تصادفی از گروه کنترل هم 5 نمونه حذف گردید و با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش مبین آن است که آموزش برنامۀ درسی معنوی بر آموزش مهارت­های اجتماعی (ارتباط مثبت با دیگران، استدلال و نقد، همدلی و هنجارپذیری) در سطح (p <0/01) مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of spiritual curricula on teaching students social skills

نویسنده [English]

  • setareh Mousavi
education,uni of isfahan,
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of spiritual curriculum on teaching students social skills. This is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group and its available sampling has been done by random assignment. Thirty students studying in Shahreza girls' high schools were randomly assigned to the control and experimental groups. Both groups of pre-test students were used to determine the level of social skills by a researcher-made questionnaire of social skills. For the experimental group, 8 sessions of spiritual curriculum and no educational methods were applied to the control group. At the end of the course, 5 participants in the experimental group had a fall. Questionnaires were administered as post-test in both experimental and control groups. Due to the drop in the experimental group, 5 samples were randomly removed from the control group and analyzed using multivariate analysis of covariance. And criticism, empathy and normativeness) are effective at the level (P <0.01).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual curriculum
  • social skills
  • students
  • education