دانش آموخته دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان و آموزگار ابتدایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی معنوی بر آموزش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان است. این تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است و نمونهگیری آن در دسترس به شیوۀ تصادفی انجام گرفته است. 30 دانشآموز شاغل به تحصیل در دبیرستانهای دخترانه شهرضا به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. از هر دو گروه دانشآموزان، برای تعیین سطح مهارتهای اجتماعی بوسیله پرسشنامه محقق ساخته، پیش آزمون گرفته شد. برای گروه آزمایش، 8 جلسه برنامۀ درسی معنوی و بر روی گروه کنترل هیچ روش آموزشی اعمال نگردید. پس از پایان دوره، در گروه آزمایش از مجموع شرکتکنندگان 5 نفر ریزش به وجود آمد. مجدداً پرسشنامهها به عنوان پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. به دلیل ریزش در گروه آزمایش، به طور تصادفی از گروه کنترل هم 5 نمونه حذف گردید و با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش مبین آن است که آموزش برنامۀ درسی معنوی بر آموزش مهارتهای اجتماعی (ارتباط مثبت با دیگران، استدلال و نقد، همدلی و هنجارپذیری) در سطح (p <0/01) مؤثر است.