بررسی میزان توجه کتاب های درسی جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادهای هویت ملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ و مدرس دانشگاه شهرکرد

2 دبیر آموزش و پرورش

3 استادیار دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف این پژوهش بررسی میزان توجه محتوای آموزشی مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادها، مؤلفه­ها و عناصر هویت ملی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیل محتوایی بوده، جامعۀ آماری پژوهش، تمامی مطالب کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بوده که از طریق چند چک­لیست تمامی محتوای آنها (به عنوان واحد تحلیل) از نظر میزان توجه به نمادها و مؤلفه­های هویت ملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می­دهد، توجه کتاب­های مورد بررسی به تقویت هویت ملی گذرا بوده است، به این معنا که به برخی از نمادها مانند آثار و مکان­های تاریخی و مشاهیر ملی بیش از حد توجه شده و به برخی مانند پرچم و سرود ملی یا اصلاً توجهی نشده و یا بسیار کم توجه شده است. در میان درس­ها، صفحه­ها و تصویرهای این کتاب­ها برخی نمادهای هویت ملی مورد بی­توجهی قرار گرفته­اند. با توجه به اهمیت هویت ملی و تأثیر آن در ایجاد همگرایی و انسجام در جامعه استفاده از این تحقیق می­تواند به­عنوان یکی از رسالت­های مهم نظام آموزشی مورد توجه ویژۀ سیاست­گزاران و مؤلفان کتاب­های درسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of the attention paid by the newly written social studies textbooks of the first year of high school to the symbols of national identity

نویسندگان [English]

  • Ghasem Fatahi 1
  • Azita Razavi 2
  • Mohamad Nikkhah 3
1 University Teacher
2 School Teacher
3 Farhangian University
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the amount of educational content of social studies in the first grade of high school to the symbols, components and elements of national identity. The research method is descriptive-analytic-content analysis. The statistical population of the study included all the books of social studies of the first grade of elementary school, which, through a series of checks, all their content (as a unit of analysis) in terms of attention to symbols And the components of national identity were examined. The results of the research show that the attention of the reviewed books has been incomplete and transient in strengthening national identity. Means that Some of the symbols, such as monuments and national celebrities, are overrated and some like national flags and anthems are either ignored or neglected. Among the lessons, the pages and images of these books have been neglected.  Considering the importance of the issue of national identity and its impact on creating convergence and cohesion in society, the use of this research can be considered as one of the important missions of the educational system to be paid special attention to policymakers and authors of textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Textbooks
  • Secondary School
  • Social Studies
  • Educational System
  • National Identity