هدف این پژوهش بررسی میزان توجه محتوای آموزشی مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادها، مؤلفهها و عناصر هویت ملی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیل محتوایی بوده، جامعۀ آماری پژوهش، تمامی مطالب کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بوده که از طریق چند چکلیست تمامی محتوای آنها (به عنوان واحد تحلیل) از نظر میزان توجه به نمادها و مؤلفههای هویت ملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد، توجه کتابهای مورد بررسی به تقویت هویت ملی گذرا بوده است، به این معنا که به برخی از نمادها مانند آثار و مکانهای تاریخی و مشاهیر ملی بیش از حد توجه شده و به برخی مانند پرچم و سرود ملی یا اصلاً توجهی نشده و یا بسیار کم توجه شده است. در میان درسها، صفحهها و تصویرهای این کتابها برخی نمادهای هویت ملی مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند. با توجه به اهمیت هویت ملی و تأثیر آن در ایجاد همگرایی و انسجام در جامعه استفاده از این تحقیق میتواند بهعنوان یکی از رسالتهای مهم نظام آموزشی مورد توجه ویژۀ سیاستگزاران و مؤلفان کتابهای درسی قرار گیرد.
فتاحی, قاسم, رضوی, سیده آزیتا, & نیکخواه, محمد. (1399). بررسی میزان توجه کتاب های درسی جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادهای هویت ملی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 2(4), 63-90.
MLA
قاسم فتاحی; سیده آزیتا رضوی; محمد نیکخواه. "بررسی میزان توجه کتاب های درسی جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادهای هویت ملی", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 2, 4, 1399, 63-90.
HARVARD
فتاحی, قاسم, رضوی, سیده آزیتا, نیکخواه, محمد. (1399). 'بررسی میزان توجه کتاب های درسی جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادهای هویت ملی', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 2(4), pp. 63-90.
VANCOUVER
فتاحی, قاسم, رضوی, سیده آزیتا, نیکخواه, محمد. بررسی میزان توجه کتاب های درسی جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه به نمادهای هویت ملی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1399; 2(4): 63-90.