تحلیلی بر روش‌های تدریس در آموزش مطالعات اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان

چکیده

این پژوهش با هدف «تحلیلی بر روش­های تدریس در آموزش مطالعات اجتماعی» به روش کتابخانه­ای و از طریق منابع کتابخانه، اسناد و مدارک چاپ‌شده و بانک­های اطلاعاتی انجام شده است. ازاین­رو، در پژوهش حاضر به تحلیل و مقایسه­ی برخی از روش­های تدریس متداول در آموزش مطالعات اجتماعی پرداخته شده است. نتایج نشان داد، با توجه به اینکه اطلاعات و توانایی­های افراد متفاوت است، باید از روش­های تدریسی بهره جست که به تفاوت­های فردی دانش­آموزان توجه نماید. در بین برنامه­های درسی مدارس، برنامۀ درسی «مطالعات اجتماعی» با توجه به ساختار و مفاهیم این رشته، فرصت­های غنی و فراوانی را برای رشد گرایش­ها و مهارت­های موردنیاز فراگیران در زندگی فردی و اجتماعی آنان فراهم می­سازد. دستیابی به این اهداف نیازمند حضور معلمان توانمند در به‌کارگیری روش­های متنوع و تدارک فرصت­های مناسب یادگیری است که بتوانند واحدهای یادگیری را با تأکید بر مهارت مسأله­یابی و ظرفیت­های محیطی فراگیران به شیوه­های مختلف و با بهره­گیری از روش­های جدید، طراحی و تدوین نمایند. همچنین معلمان این درس، باید مهارت تحلیل برنامۀ درسی و تطبیق آن با نیازهای یادگیرندگان را داشته باشند و بتوانند با شناختی مناسب نسبت به برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی، فرصت­های یادگیری اثربخشی را طراحی نموده و به دانش­آموزان کمک کنند تا درکی بنیادین از مفاهیم علمی به دست آورند؛ سؤال کنند، به کاوش بپردازند، استدلال کنند، با یکدیگر همکاری و مشارکت نمایند، دانسته­هایشان را با یکدیگر در میان بگذارند و نظرات خود را ارائه نمایند با توجه به یافته­های تحقیق، به‌کارگیری روش­های تدریس پرسش و پاسخ، پروژه، رویدادهای اجباری، ایفای نقش، روش مشارکتی و بازدید علمی به‌تناسب درس و به‌صورت تلفیقی توصیه می­گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Teaching Methods in Social Studies Teaching

نویسنده [English]

  • fatemeh saki
Secretary of Education and Lecturer at Farhangian University
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of "exploring teaching methods in teaching social studies" using the library method. The results showed that the information and abilities of individuals are different, so teaching methods should be used that take into account the individual differences of students. In the meantime, among the school curricula, the "Social Studies" curriculum, according to the structure and concepts of the field, provides rich and abundant opportunities for the development of the required tendencies and skills. To this end, teachers are able to use a variety of methods and provide learning opportunities. They should be able to use learning units with an emphasis on problem-solving skills and environmental capacities of learners in different ways and using Design and develop new methods. They should also have the skills to analyze the curriculum and adapt it to the needs of learners and be able to design effective learning opportunities and help students with a proper knowledge of the social studies curriculum. To gain a basic understanding of scientific concepts, to ask questions, to explore, to argue, to collaborate, to share knowledge, to express opinions, to present content and subject matter in a way that Understand different.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching
  • Education
  • Social studies
  • Role-playing method
  • Participatory method