اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، یزد

2 کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران

3 کارشناس ارشد سنجش و اندازه‌گیری، اداره کل آموزش و پرورش، یزد

چکیده

هدف پژوهش حاضر، اثر­بخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ­ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانش­آموزان بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل ﮐﻠﯿﻪ دانش­آموزان پسر پایه هشتم مدارس شهر یزد در ﺳـﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 99-98 بود که درمجموع تعداد 50 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 25 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه­ ذهنی قرار گرفت؛ درحالی­که گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. تأثیر این روش مطالعه بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با شاخص­های مقبول روایی و پایایی اندازه­گیری شد. داده­های به‌دست‌آمده از اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون با­ استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، آموزش روش­ مطالعه مبتنی بر نقشه ­ذهنی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانش­آموزان در مقایسه­ با گروه کنترل در پس­آزمون شده است؛ بنابراین آموزش روش ­مطالعه مبتنی بر نقشه­ ذهنی می­تواند برای پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانش­آموزان در مراکز آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of mind map-based study method Instruction on students' academic Achievement of Social Studies Lessons

نویسندگان [English]

  • Zohre Mesbahfar 1
  • Mohammad shahab MohammadAkhoundi 2
  • Alireza Mesbahfar 3
1 Student in Educational Sciences, Farhangian University, Fatemeh Al-Zahra Campus, Yazd
2 Master of Counseling, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
3 Master of Measurement, Department of Education, Yazd
چکیده [English]

The aim of this study is to investigate the effectiveness of mind map-based study methodInstruction on students' academic achievement of social lessons. The current study method is a semi- experimental and Statistical population consisted of all The eighth grade male students of Yazd schools were in 2019-2020. 50 students were selected by multi-stage cluster random sampling method and they were divided into two groups (25 students of each groups) by a simple random sampling method. The experiment group had 10 sessions of mind map based studying method, while the control group received no intervention. The effect of this study method on academic achievement of social studies lessons was measured through a researcher-made academic achievement test with acceptable validity and reliability indices. The obtained data from pre-test and post-test were analyzed using of covariance. The results showed that teaching the study method based on mind map increased the academic achievement of social lessons in comparison with the control group in the post-test. Thus; teaching mind mapping study method can be used to increase student academic achievement in educational centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic achievement
  • Mind map
  • social lessons
  • Students
  • Study method