بررسی میزان توجّه کتب مطالعات اجتماعی به تربیت شهروندان مطلوب در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هئیت علمی گروه علوم انسانی واجتماعی دانشگاه فرهنگیان، ایران

2 عضو هیئت‌علمی گروه علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، ایران

چکیده

ارتقای سطح فرهنگ شهروندی شامل بهبود قوانین و مقررات فرهنگی و اجتماعی، ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای آگاهی از حقوق اجتماعی خود، دیگران تعیین معیارهایی برای رفتار صحیح افراد است. این پژوهش باهدف بررسی تأثیرگذاری برنامه‌های درسی در جهت ارتقای فرهنگ شهروندی انجام پذیرفته است و بر آن است که کتب درسی مرتبط با مفهوم شهروندی را مورد تحلیل انتقادی قرار داده و جایگاه مؤلفه‌های شهروندی را در برنامه‌های درسی ایران مورد ارزیابی قرارداد. در این تحقیق با روش تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی؛ بر اساس عملیات برش و برای پردازش داده‌ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. همچنین برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و اسنادی بهره گرفته شده است. در این مقاله در دو سطح میزان و حجم مفاهیم نقش برنامه درسی در ارتقای فرهنگ شهروندی موردبررسی قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع واحدهای ارائه‌شده کمتر از 10 درصد یعنی 05/8 درصد از واحدها به کتب مطالعات اجتماعی که مرتبط با مهارت‌های ویژه شهروندی هستند، اختصاص یافته است و می‌توان نتیجه گرفت در برنامه‌های درسی به مقوله مطلوبیت شهروندی و آموزش‌های مرتبط با آن، توجّه کافی نشده است و یا توجّه کمتری شده است. علاوه بر این توجّه کتب مرتبط با فرهنگ شهروندی به مؤلفه‌های اساسی ازنظر ضریب اهمیت (قانونمندی 474/. مشارکت فعّال 196/.، حفظ محیط‌زیست 160/. و توسعه پایدار 169/.) نیز بسیار پایین است. البته در این میان برنامه‌های درسی پنهان را نباید در ارتقای رفتارهای مطلوب شهروندی یا برعکس در تضعیف رفتارهای مطروحه نادیده گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the level of attention of social studies books to the education of desirable citizens in Iran

نویسندگان [English]

  • Javad hajializadeh 1
  • Faramarz karimzadeh 2
1 Faculty member of Humanities and Social Sciences Department,farhangian University,Iran
2 Faculty member of Humanities and Social Sciences Department,farhangian University,Iran
چکیده [English]

Improving the level of citizenship culture includes improving cultural and social laws and regulations, providing the necessary education to people to be aware of their social rights, and others setting the standard for the correct behavior of individuals. To guide the citizens by observing the desirability and having the qualities of a good, knowledgeable, responsible, participatory and committed atmosphere. Sustainable urban environment has been done. Courses such as social studies increase the level of understanding of the issues and issues of the local community, the environment and how they interact and the environment have a significant impact on how to deal responsibly with the social environment.
In this research, Shannon entropy method has been used with the method of content analysis of social studies textbooks based on cutting operations and for data processing. Also, library and documentary methods have been used to collect information. In this article, the role of the curriculum has been examined. The amount and volume of concepts and hours allocated in textbooks in the fields of promoting citizenship desirability and in the second stage how citizenship education has been studied. Studies show that less than 10% of the total units provided, ie  8.05% of the units to social studies textbooks related to special skills They are citizens, it is assigned and it can be concluded that in the curricula, the category of the desirability of citizenship and related trainings have not been given enough attention and less attention has been paid. In addition, books related to citizenship culture pay attention to the basic components in terms of importance. Active participation (196, environmental protection 160 (sustainable development 169) is also very low. However, hidden curricula should not be ignored in promoting desirable citizenship behaviors or, conversely, in undermining the proposed behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social studies
  • desirable citizen
  • citizenship education
  • curriculum