ارزیابی کتابهای درسی یکی از مؤلفههای بسیار اساسی در بهسازی و بهبود برنامه درسی است که به هنگام تکوین برنامه دانشآموزان صورت میگیرد و میتواند برنامهریزان و تهیهکنندگان یک برنامه را به شکل عملی و منطقی یاری رساند. در این مقاله نیز به نقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان (1399) پرداخته میشود. مؤلفان کتاب احمد رجبزاده، حسن ملکی و محمدمهدی ناصری هستند. پنج فصل کتاب شامل: شکلگیری زندگی اجتماعی، نظام اجتماعی، نظام خانواده، نظام اقتصادی و نظام سیاسی هستند. در تمام فصلها اهداف، پرسشها، مروری بر فصل و فعالیتها دیده میشوند. بررسیهایی که در این مقاله انجامشده است نشان میدهند، کتاب از نظر شکل و محتوا دارای مشکل است که باعث میشود، دانشآموزان در خوانش آن دچار مشکل شوند. درنتیجه به لحاظ شکلی کتاب، طرح جلد کتاب، حروفنگاری و صفحهآرایی، کیفیت چاپ، صحافی و قطع اثر و منابع موردبررسی قرار گرفتند. همچنین به لحاظ محتوای کتاب، یکدست بودن متن، انسجام منطقی مطالب، رویکرد انتقادی و کاستیهای مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
نیازی, محسن, خداکرمیان گیلان, ندا, & امیدوار, آزاد. (1400). نقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی، سال اول دبیرستان. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 3(2), 107-122.
MLA
محسن نیازی; ندا خداکرمیان گیلان; آزاد امیدوار. "نقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی، سال اول دبیرستان", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 3, 2, 1400, 107-122.
HARVARD
نیازی, محسن, خداکرمیان گیلان, ندا, امیدوار, آزاد. (1400). 'نقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی، سال اول دبیرستان', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 3(2), pp. 107-122.
VANCOUVER
نیازی, محسن, خداکرمیان گیلان, ندا, امیدوار, آزاد. نقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی، سال اول دبیرستان. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1400; 3(2): 107-122.