تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه چهارم به روش ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه زینب کبری بروجرد

چکیده

با توجه به ضرورت و گسترش منابع درسی، تکنیک‌های آموزشی در جوامع نیازمند تغییرات می‌باشد. مدیران و مربیان نقش بسزایی در این تغییرات ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی انجام شده است. تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده‌ها و اطلاعات از ارزش‌های مناسب آمار توصیفی مانند: فراوانی، ضریب، رسم نمودار، محاسبه یادگیری دانش‌آموزان با کل متن، تصاویر و فعالیت‌ها استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد ضریب یادگیری متن 17/0، که متن به‌صورت غیرفعال است و ارزش پژوهشی و تفکر کمتری دارد. ضریب یادگیری تصاویر 20/0 است و بیانگر این است که تصاویر این کتاب رویکردی غیرفعال دارد و دانش‌آموزان را به فعالیت و پژوهش وادار نمی‌کند و ضریب یادگیری سؤالات 47/0 می‌باشد و این بیانگر این است که سؤالات آخر متن کتاب مطالعات اجتماعی چهارم دبستان رویکردی فعال دارد یا به‌عبارت‌دیگر کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان فعالیت محور می‌باشد.



 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of fourth grade social studies by William Rumi

نویسنده [English]

  • Masoumeh Rezaei
Master student of educational sciences, Zeinab Kobra University of Boroujerd
چکیده [English]

Due to the necessity and expansion of teaching resources, educational techniques in societies need to be changed. Managers and coaches play an important role in these changes. The aim of this study was to investigate and analyze the content of the fourth grade elementary social studies textbook for William Rumi's technique. The research is of analytical type and for presenting data and information, appropriate values ​​of summer statistics such as: frequency, coefficient, charting, calculation of students' learning with the whole text, images and activities have been used. Research findings show that the text learning coefficient is 0.17, which is a passive text and has less research value and thinking. The learning coefficient of the pictures is 0.20 and indicates that the pictures of this book have a passive approach and do not force students to work and research and the learning coefficient of the questions is 0.47, and this indicates that the last questions of the text of the study book The fourth social elementary school has an active approach, or in other words, the fourth grade social studies textbook is activity-oriented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • William Rumi Technique
  • Fourth Grade Social Studies