دبیر مطالعات اجتماعی دبیرستان پروفسور اسرافیلیان، شهرستان نجف آباد استان اصفهان
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالشهای آموزش مطالعات اجتماعی در دوران کرونا از دیدگاه دانش آموزان است. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه است. اطلاعات از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری و تحلیل اطلاعات به شیوه تحلیل محتوای تفسیری انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان متوسط اول شهر نجفآباد هستند که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودهاند و با شیوه نظری، با توجه به اشباع دادهها بهصورت هدفمند 20 نفر از آنان نمونهگیری و مورد مصاحبهها قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه تحلیل دادهها نشان داد که مهمترین چالشهای آموزش مطالعات در دوران کرونا از نگاه دانش آموزان عبارتاند از؛ چالشهای تدریس از طریق شبکهها (10 زیر مضمون)، چالشهای مربوط به سنجش و ارزیابی (5 زیر مضمون)، چالشهای مربوط به معلمان و سواد رسانهای و مجازی آنان (5 زیر مضمون)، چالشهای مربوط به دانش آموزان (5 زیر مضمون)، چالشهای مربوط به خانواده (5 زیر مضمون) هستند که باعث کاهش یادگیری و کیفیت آموزش مطالعات اجتماعی شده و لازم است تا در این رابطه شیوههای بهتر و راهکارهای مناسبی اندیشیده شود.