تأثیر آموزش چندرسانه‌ای و ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس مطالعات اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره) گرگان

2 کارشناس آموزش، آموزش و پرورش

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ترکیبی و چندرسانه‌ای بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان آق‌قلا بود. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌‌ای بود بدین‌صورت که از بین دانش‌آموزان شهرستان آق‌قلا دانش‌آموزان دوره دوم به تعداد 60 نفر به‌عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و به‌صورت همگن ازنظر معدل و نمره ریاضی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) تقسیم ‌شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ی پیشرفت تحصیلی فام تیلور (1994) با 48 گویه است؛ که پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد که نشان از پایایی خوب پرسشنامه دارد و روایی آن نیز به کمک استادان و متخصصان حوزه علوم تربیتی مورد بررسی و تائید قرار گرفت. پس از جمع‌آوری داده‌ها جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌‌های به‌دست‌آمده از نرم‌افزار spss نسخه 26 در دو قسمت تحلیل توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و تحلیل استنباطی (کولموگروف اسمیرنف و کواریانس) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش ترکیبی و چندرسانه‌ای تأثیر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد (00/0>p). بنابراین می‌توان بیان کرد که آموزش ترکیبی و چندرسانه‌ای سبب پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Multimedia and Mixed Education on Students' Academic Achievement in Social Studies Course

نویسندگان [English]

  • shirin pourghaz 1
  • abdoljalal toomaj 2
1 Undergraduate Student of Educational Sciences, Imam Khomeini Farhangian University, Gorgan
2 Expert in Education, Education
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the impact of blended and multimedia education on students' academic achievement. The research method is quasi-experimental with three groups (two experimental groups and one control group) with pre-test and post-test design. The statistical population of the study included all elementary school students in Aq Qala city. A cluster sampling method was used to select 60 students from second grade students in Aq Qala city and homogeneously in terms of grade point average and mathematical score in three groups (two experimental and one control group). They were divided. The research instrument consisted of Pham Taylor (1994) Academic Achievement Questionnaire with 48 items. The reliability of the questionnaire was estimated to be 0.84 using Cronbach's alpha. And approved. Data were analyzed by SPSS software version 26 in two parts: descriptive analysis (frequency and percentage) and inferential analysis (Kolmogorov-Smirnov and Covariance). Findings showed that multimedia and multimedia education had a positive and significant effect on students' academic achievement (p <0.01). Therefore, it can be stated that multimedia and multimedia education improve students' academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mixed Education
  • Multimedia
  • Academic Achievement
  • Students
  • Social studies