مدرس گروه علوم اتنسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، پردیس حکیم فردوسی البرز
چکیده
آموزش مطالعات اجتماعی با مسائل اساسی عمدهای ازجمله؛ محدودیت در روش تدریس، اجرای غیراصولی روشهای محدود، عدم توسعه ابزارهای یادگیری و عدم خلاقیت در طراحی تجارب یادگیری روبرو میباشد. همین امر عموماً فضای کلاس درس مطالعات اجتماعی را خستهکننده و غیرکاربردی کرده و دانش آموزان را دچار بیانگیزگی و بیتفاوتی نموده است. این روند نهتنها به تربیت شهروند آگاه و مسئول منجر نمیگردد بلکه بهتدریج الزامات دانشی، نگرشی و مهارتی موردنیاز برای تحقق آن را نیز به چالش میکشاند. بر همین مبنا مقاله حاضر باهدف کاربرد اصول برنامه درسی صریح و خلاق، الگویی عملیاتی در شش گام، برای رفع این مسائل ارائه مینماید. مقاله پیش رو، با رویکرد کیفی و روش تحلیل ثانویه در مطالعات اسنادی، ابتدا با بررسی و مطالعه منابع و مقالات علمی، اصول برنامه درسی صریح و خلاق در آموزش مطالعات اجتماعی را تنظیم و سپس گامهای عملی آن را در کلاس درس، با ذکر مثالهای کاربردی ارائه نموده است. بنا بر یافته های این پژوهش، در کنار اجرایی کردن گامهای ششگانه؛ تدوین اهداف صریح، توجه به سطح درک و فهم دانش آموزان، توجه به زمینههای تجربه یادگیری، توجه به ابعاد روانشناختی، تأکید بر تجربیات روزمره و ملموس، طراحی سازوکارهای ارتباط آزادانه و مؤثر در کلاس درس بهگونهای صریح و خلاقانه، خواهد توانست کلاس درس مطالعات اجتماعی را متحول نماید.