این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای تربیت شهروندی در بین دانشآموزان متوسطه پسرانه شهر تهران انجام گرفت. روش اجرای تحقیق میدانی با راهبرد پیمایشی است. دادهها به کمک ابزار پرسشنامه محققساخته از 210 نفر از معلمان شهر تهران با شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده جمعآوری شد. با توجه به هدف پژوهش از تحلیل عامل اکتشافی برای تجزیهوتحلیل دادهها و شناسایی مؤلفههای زیربنایی استفاده شد.
تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و به کمک آزمون kmo و ضریب بارتلت تائید شد ( ≥p%05). این ضریب نشان میدهد که، هم همانیبودن ماتریس رد شد و هم متغیرها امکان کاهش به حداقل عاملها را داشتند. درنهایت متغیرهای موردبررسی به 6 عامل کاهش پیدا کردند که درمجموع با فراوانی تجمعی 54/55 توانستند واریانس کل متغیرها را تبیین کنند. این عاملها به ترتیب اولویت در مؤلفههای اعتماد و مسئولیتپذیری با مقدار ویژه (012/6)، تعهد دینی و سازمانی با مقدار ویژه (072/2)، هنجارپذیری اجتماعی با مقدار ویژه (657/1)، نقشآفرینی فعالانه با مقدار ویژه (500/1)، منتقد با مقدار ویژه (416/1) و آگاهی تربیتی راهبردی با مقدار ویژه (226/1) نامگذاری و مشخص شد. ازاینرو میتوان گفت که دانشآموزان بیشترین نقش و یادگیری شهروندی خود را در مؤلفهی اعتماد و مسئولیتپذیری بهعنوان عامل اول با واریانس (049/24) نشان دادند.
کمالپورخوب, ناصر, نظری, خسرو, & کمالپورخوب, کبرا. (1400). تحلیل اجتماعی سازه های تربیت شهروندی در بین دانش آموزان از دیدگاه معلمان متوسطه شهر تهران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 3(3), 147-171.
MLA
ناصر کمالپورخوب; خسرو نظری; کبرا کمالپورخوب. "تحلیل اجتماعی سازه های تربیت شهروندی در بین دانش آموزان از دیدگاه معلمان متوسطه شهر تهران", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 3, 3, 1400, 147-171.
HARVARD
کمالپورخوب, ناصر, نظری, خسرو, کمالپورخوب, کبرا. (1400). 'تحلیل اجتماعی سازه های تربیت شهروندی در بین دانش آموزان از دیدگاه معلمان متوسطه شهر تهران', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 3(3), pp. 147-171.
VANCOUVER
کمالپورخوب, ناصر, نظری, خسرو, کمالپورخوب, کبرا. تحلیل اجتماعی سازه های تربیت شهروندی در بین دانش آموزان از دیدگاه معلمان متوسطه شهر تهران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1400; 3(3): 147-171.