تحلیل اجتماعی سازه های تربیت شهروندی در بین دانش آموزان از دیدگاه معلمان متوسطه شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر آموزش و پرورش

2 دانشگاه فرهنگیان چمران تهران

3 دانشگاه ازاد گچساران

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه­های تربیت شهروندی در بین دانش­آموزان متوسطه پسرانه شهر تهران انجام گرفت. روش اجرای­ تحقیق میدانی با راهبرد پیمایشی است. داده­ها به کمک ابزار پرسشنامه محقق­ساخته از 210 نفر از معلمان شهر تهران با شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و تصادفی ساده جمع­آوری شد. با توجه به هدف پژوهش از تحلیل عامل اکتشافی برای تجزیه‌وتحلیل ­داده­ها و شناسایی مؤلفه‌های زیربنایی استفاده شد.
تحلیل داده­های پژوهش با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و به کمک آزمون kmo و ضریب بارتلت تائید شد ( ≥p%05). این ضریب نشان می­دهد که، هم همانی­بودن ماتریس رد شد و هم متغیرها امکان کاهش به حداقل عامل­ها را داشتند. درنهایت متغیرهای موردبررسی به 6 عامل کاهش پیدا کردند که درمجموع با فراوانی تجمعی 54/55 توانستند واریانس کل متغیرها را تبیین کنند. این عامل­ها به ترتیب اولویت در مؤلفه­های اعتماد و مسئولیت­پذیری با مقدار­ ویژه (012/6)، تعهد دینی و سازمانی با مقدار­­ ویژه (072/2)، هنجارپذیری­ اجتماعی با مقدار­ ویژه (657/1)، نقش­آفرینی فعالانه با مقدار­ ویژه (500/1)، منتقد با مقدار­ ویژه (416/1) و آگاهی تربیتی راهبردی با مقدار­ ویژه (226/1) نام­گذاری و مشخص شد. ازاین‌رو می­توان گفت که دانش­آموزان بیشترین نقش و یادگیری شهروندی خود را در مؤلفه­ی اعتماد و مسئولیت­پذیری به­عنوان عامل اول با واریانس (049/24) نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Social analysis of citizenship education structures among students from the perspective of high school teachers in Tehran

نویسندگان [English]

  • nasser kamalpourkhob 1
  • khosro nazari 2
  • kobra kamalpourkhob 3
1 Teacher education
2 universiy chamran tehran
3 university Azad gachsaran
چکیده [English]

The aim of this study was to identify the components of citizenship education among male high school students in Tehran. The method of conducting field research is with a survey strategy. Data were collected using a questionnaire from 210 teachers in Tehran by multi-stage cluster sampling and simple random sampling. According to the purpose of the research, exploratory factor analysis was used to analyze the data and identify the underlying components. The applicability of exploratory factor analysis for this study was confirmed by kmo test(%p 05%).This indicates that both the matrix homogeneity is rejected and the variables can be reduced to a minimum of factors. Finally, the studied variables were reduced to 6 factors, which in total with a cumulative frequency of 55.54 were able to explain the total variance of the variables. These factors are given priority in the components of trust and responsibility with special value (6.012),religious and organizational commitment with special value(2.072). Active planning with special value(1.500),Critic with special value(1.416) and Strategic educational awareness with special value(1.226)were identified and specified. Therefore, it can be said that students showed the greatest role and learning of their citizenship in the component of trust and responsibility as the first factor with variance (249/04).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student Citizenship Education
  • Teachers
  • Citizenship Components
  • Exploratory Factor Analysis