بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در نظام آموزشی ایران و آمریکا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

2 دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در نظام آموزشی ایران و آمریکا می‌باشد. برای دستیابی به هدف پژوهش از روش تطبیقی کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شد. روش جمع­آوری و تحلیل داده­ها به ترتیب اسنادی و عقلانی بود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به نظام آموزشی متمرکز در ایران استانداردهای معینی، آموزش جغرافیا را تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که در آمریکا با توجه به نظام آموزشی غیرمتمرکز، برای تدریس درس جغرافیا استانداردهای متعددی وجود دارد. در کشور آمریکا آموزش جغرافیا قبل از مقطع ابتدایی آغاز می­شود، اما در ایران آموزش جغرافیا  از پایه سوم تا ششم در مقطع ابتدایی به صورت یک کتاب با عنوان مطالعات اجتماعی تدریس می­شود. از آنجایی که در آمریکا، جغرافیا صرفاً با خلاصه­ای از شرایط منحصر به فرد در هر ایالت، ارائه می‌شود؛ مدیریت، هماهنگی و برنامه‌ریزی در خصوص آموزش جغرافیا، امری پیچیده محسوب می‌شود. اما در ایران کتاب­ها و منابع مشخصی برای هر مقطع جهت تدریس در نظر گرفته می‌شود. از مهم‌ترین شباهت­های آموزش جغرافیا در دو کشور ایران و آمریکا نیز می­توان به یکسان بودن موضوعات جغرافیای طبیعی اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of geography education in the educational system of Iran and the United States

نویسندگان [English]

  • Hamid Ahmadi Hedayat 1
  • Mohadese Sabour 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University
2 Undergraduate student of Geography Education, Farhangian University
چکیده [English]

The purpose of this study is a comparative study of geography education in the educational system of Iran and the United States. To achieve the research goal, a qualitative comparative method with a deductive approach was used. The method of data collection and analysis was documentary and rational. Findings indicate that according to the centralized education system in Iran, certain standards have affected the education of geography. In the United States, however, there are several standards for teaching geography due to the decentralized education system. In the United States, teaching geography begins at an early age, but in Iran, teaching geography in junior high school is taught under the title of a book called " Social Studies". Because in the United States, geography is presented only as a summary of each state's unique circumstances, managing, coordinating, and planning geography education is complex. But in Iran, specific books and resources are considered for each course for teaching. One of the most important similarities in geography education in Iran and the United States is the similarity of natural geography topics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparison
  • Geography Education
  • Iran
  • USA
  • Education System