هدف از پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در نظام آموزشی ایران و آمریکا میباشد. برای دستیابی به هدف پژوهش از روش تطبیقی کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شد. روش جمعآوری و تحلیل دادهها به ترتیب اسنادی و عقلانی بود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که با توجه به نظام آموزشی متمرکز در ایران استانداردهای معینی، آموزش جغرافیا را تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که در آمریکا با توجه به نظام آموزشی غیرمتمرکز، برای تدریس درس جغرافیا استانداردهای متعددی وجود دارد. در کشور آمریکا آموزش جغرافیا قبل از مقطع ابتدایی آغاز میشود، اما در ایران آموزش جغرافیا از پایه سوم تا ششم در مقطع ابتدایی به صورت یک کتاب با عنوان مطالعات اجتماعی تدریس میشود. از آنجایی که در آمریکا، جغرافیا صرفاً با خلاصهای از شرایط منحصر به فرد در هر ایالت، ارائه میشود؛ مدیریت، هماهنگی و برنامهریزی در خصوص آموزش جغرافیا، امری پیچیده محسوب میشود. اما در ایران کتابها و منابع مشخصی برای هر مقطع جهت تدریس در نظر گرفته میشود. از مهمترین شباهتهای آموزش جغرافیا در دو کشور ایران و آمریکا نیز میتوان به یکسان بودن موضوعات جغرافیای طبیعی اشاره کرد.