نقش سنجش‌ازدور (RS) و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در آموزش جغرافیا و ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانش آموزان در مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شهرسازی، اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان

2 کارشناس ارشد ژئومورفولوژی، مدرس دانشگاه فرهنگیان

3 کارشناس ارشد زمین‌شناسی زیست‌محیطی

4 کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی شهری

5 دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی و مدیریت محیط

چکیده

با پیشرفت تکنولوژی در جهان، فنون جدیدی در حال تولید و ارائه به عرصه­های آموزش و پژوهش‌ است. توسعه همه‌جانبه ماهواره‌های تحقیقاتی و نرم‌افزارهای مختلف، یکی از پیشرفت‌هایی بوده که توانسته کمک شایانی به تحقیقات جغرافیایی نماید و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، محدوده‌های وسیع‌تری را به صورت دقیق و لحظه‌ای مورد مطالعه و پایش قرار دهد. یکی از این فنون، سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی است که در کشور ما مورد توجه فراوان قرار گرفته و توسعه آن به قدری چشم‌گیر بوده که در کتاب‌های جغرافیایی مدارس نیز ورود پیدا کرده است. آموزش عملی این فنون در مدارس، می‌تواند علاوه بر افزایش یادگیری و انگیزه پژوهشی، ذهن خلاق و پویای دانش­آموزان را شکوفا نموده و به سمت تحقیق و کسب تجربه سوق دهد. بنابراین نویسندگان در این تحقیق که با روش کتابخانه‌ای، میدانی و سنجش از دور انجام شده، به معرفی برخی از این فنون شامل بررسی نوسانات پوشش گیاهی و پهنه‌های آبی طی سال‌های مختلف، تحلیل گسترش فضای شهری در دهه‌های گذشته، محاسبه جابجایی تپه‌های ماسه‌ای در دوره­های زمانی مختلف، محاسبه میزان فرونشست زمین، بازدید میدانی و استفاده از پهپاد برای عکس برداری و سه بُعدی سازی لندفرم‌ها اقدام کرده‌اند. لزوم بکارگیری این فنون نیازمند وجود دبیران جغرافیای کار آزموده و متخصص در این زمینه است که بتوانند با دیدگاه سیستمی، روابط متقابل بین عوامل مختلف محیطی را تبیین کرده و به دانش­آموزان انتقال دهند. تشکیل کارگروه‌های تخصصی و آموزشی از قبیل برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و مهارت آموزی توسط گروه‌های جغرافیای استان­ها می‌تواند در این زمینه مهم و موثر باشد و دبیرانی متخصص و پژوهش محور را برای تربیت و پیشرفت کمّی و کیفی سطح علمی دانش­آموزان، راهی مدارس نمایند. بنابراین تجهیز مدارس به سیستم‌های رایانه‌ای در رسیدن به آموزش‌های نرم‌افزاری بسیار ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Remote Sensing (RS) and Geographic Information System (GIS) in Teaching Geography and Improving the Scientific and Research Level of Students in Schools

نویسندگان [English]

  • Mehdi Moradi 1
  • Mohamad Naderi 2
  • Forough Naderi 3
  • Mehdi Mahmoud Abadi 4
  • Masoud Sistani Badooei 5
1 Ph.D. Student in Urban Planning, General Department of Education, Kerman Province.
2 M.S. of Geomorphology, Lecturer at Farhangian University.
3 M.S. of Environmental Geology
4 B.S. in Geography and Urban Planning.
5 Ph.D. student in Geomorphology and Environmental Management
چکیده [English]

With the advancement of technology in the world, new technologies are being produced and presented to the world of research. The comprehensive development of research satellites and various software has been one of the advances that has been able to help geographical research and in addition to reducing costs, to study and monitor wider areas accurately and instantly. One of these techniques is remote sensing and GIS, which has received a lot of attention in the country and its development has been so significant that it has been included in school geography books. Practical teaching of these techniques in schools, in addition to increasing learning and research motivation, can flourish the creative and dynamic minds of students and lead them to do research and gain experiences. Therefore, the authors in this study, which was done by library, field and remote sensing methods, introduced some of these techniques, including the study of fluctuations in vegetation and water areas during different years, analysis of urban space expansion in recent decades, calculation of displacement sand dunes in different time periods, have calculated the amount of land subsidence, field visits and the use of UAVs to photograph and make three-dimensional landforms. The need to use these techniques requires the presence of experienced geography teachers and experts in this field who can explain the interaction between different environmental factors with a systemic perspective and convey it to students. Forming specialized and educational working groups in education, such as holding in-service courses and skills training by the province's geography groups can be important and effective in this field, and provide specialized and research-oriented teachers for training and quantitative and qualitative development of students and schools. Therefore, equipping schools with computer systems is very important in achieving software education

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Research
  • Remote Sensing
  • GIS
  • School