1
استادیار جمعیت شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
2
استادیار جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
باتوجه به میانرشتهای بودن جمعیتشناسی و درنتیجه ماهیت مسائل مطرح در آن، درصورت اجرای تک روشی (پارادایم کمّی یا کیفی) در زمینه ساختاربندی نظری، تحلیل دادهها با دو مشکل اساسی جمعآوری شواهد تجربی مناسب جهت ارزیابی مدلهای تئوریکی مرتبط با زیرگروههای جمعیتی و مقایسه پذیر ساختن زیرگروههای جمعیتی در زمینه مسائل مورد بررسی مواجه خواهیم شد. از روشهای کیفی برای حل اولین مشکل و از روشهای کمّی برای حل دومین مشکل استفاده میشود. در این مقاله، ترکیب رویکردهای کمّی و کیفی به عنوان مناسبترین راهحل جهت مقابله با این دو مشکل پیشنهاد میشود. به لحاظ فلسفی روش ترکیبی (Mixed Method) را میتوان سومین پارادایم تحقیقی در کنار پارادایم های کمّی و کیفی بهشمارآورد.باتوجه به یافتههای فراتحلیل پایاننامههای گروه جمعیتشناسی دانشگاه تهران (114 مورد)، بیشترین مطالعات جمعیتشناسی در حوزه باروری صورت گرفته است و بهمراه مرگومیر و مهاجرت، 65 درصد از مطالعات را شامل میشود. کل پایاننامهها به روش کمّی (8/44% پیمایش، 6/52% اسنادی و 6/2% پیمایشی- اسنادی) صورت گرفته است و محققان جمعیتشناسی از روشهای کیفی بهرهای نبردهاند. بر اساس یافته های پژوهش. با استفاده از روشهای کیفی می-توان جهت تکمیل روشهای کمّی مرسوم جمعیتشناسی ازجمله برای مفهوم سازی در پیمایشها و کمک به تحلیل و تفسیر بهتر یافته های پیمایش اقدام نمود.
نوبخت, رضا, قاسمی اردهائی, علی, & غلامی, محمد. (1401). روش ترکیبی، رویکرد روشی لازم در ارتقا آموزش مسائل جدید جمعیتی ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(1), 7-32.
MLA
رضا نوبخت; علی قاسمی اردهائی; محمد غلامی. "روش ترکیبی، رویکرد روشی لازم در ارتقا آموزش مسائل جدید جمعیتی ایران", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4, 1, 1401, 7-32.
HARVARD
نوبخت, رضا, قاسمی اردهائی, علی, غلامی, محمد. (1401). 'روش ترکیبی، رویکرد روشی لازم در ارتقا آموزش مسائل جدید جمعیتی ایران', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(1), pp. 7-32.
VANCOUVER
نوبخت, رضا, قاسمی اردهائی, علی, غلامی, محمد. روش ترکیبی، رویکرد روشی لازم در ارتقا آموزش مسائل جدید جمعیتی ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1401; 4(1): 7-32.