تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی پایه‌های ششم ابتدایی و هفتم متوسطه بر اساس ابعاد هوش هیجانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی، اردبیل، ایران.

2 گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی، اردبیل، ایران

چکیده

توسعه مهارت‌های هوش هیجانی در دانش‌آموزان، بسیار حائز اهمیت است و نیاز به یک برنامه کامل و جامع، در این زمینه وجود دارد. پژوهش حاضر، باهدف بررسی میزان توجه به موضوع هوش هیجانی، در کتب مطالعات اجتماعی پایه‌های ششم ابتدایی و هفتم متوسطه، اجرا شد. این پژوهش، توصیفی_تحلیلی و با استفاده از روش آنتروپی شانون انجام شده است. جامعه آماری، کتب مطالعات اجتماعی پایه‌های ششم ابتدایی و هفتم متوسطه در سال تحصیلی 1401_1400 بود. نمونه آماری نیز، برابر با جامعه آماری، در نظر گرفته شد. همچنین، با استفاده از چک‌لیستی از معیارهای هوش هیجانی با 5 بعد و 26 مؤلفه، داده‌ها جمع‌آوری شدند. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که از بررسی کتب مطالعات اجتماعی پایه‌های ششم ابتدایی و هفتم متوسطه، از مجموع 239 واحد شمارش‌شده، بعد مهارت اجتماعی با 69 مورد، بیش‌ترین و بعد آگاهی اجتماعی با 23 مورد، کم‌ترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. بیش‌ترین ضریب اهمیت نیز با مقدار (264/.)، مربوط به بعد خودآگاهی و کم‌ترین ضریب اهمیت با مقدار (071/.)، مربوط به بعد آگاهی اجتماعی بود. نتایج نشان داد که میزان توجه به ابعاد هوش هیجانی، در این کتب متفاوت است و به بعضی ابعاد کم توجه شده است.

کلیدواژه‌ها