تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم مبتنی بر روش ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان ایران

2 دانشجوی کارشناسی جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

یکی از روش‌های فعال کردن دانش­آموزان، تألیف محتوای کتاب به‌صورت فعال می­باشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و روش آن روش تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل کل کتاب جغرافیای ایران مقطع دوم متوسطه (به‌صورت تمام شمار) که در سال 1399 چاپ شده است، می­باشد که مؤلفه‌های متن، تصاویر و پرسش یا فعالیت‌های کتاب مورد تحلیل قرار گرفته است. با توجه به محاسبات انجام‌شده، ضریب درگیری متن برابر با 145/0 و ضریب درگیری تصاویر به میزان 575/0 حاصل گردید. ضریب درگیری فعالیت‌ها نیز به میزان 84/4 محاسبه گردید. با توجه به نظر ویلیام رومی، زمانی یک کتاب درسی فعال است که ضریب درگیر آن 4/0 تا 5/1 باشد، درنتیجه می­توان گفت با توجه به این‌که مقادیر ضرایب درگیری محاسبه‌شده در کتاب مذکور، فقط واحد متن تصاویر و مطلوب بوده و ازآنجایی‌که ضریب درگیری متون و فعالیت‌ها بر اساس روش ویلیام رومی در حد مطلوب نبوده لذا محتوای کتاب حاضر مناسب نمی­باشد و شایسته است برنامه­ریزان درسی و مؤلفان کتاب درسی جغرافیای ایران پایه دهم، در طراحی و تدوین آن دقت بیشتری نموده و با تنظیم محتوای برنامه درسی بهتر، بر میزان مشارکت دانش­آموزان در فرآیند یادگیری تأکید بیشتری صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها