یکی از روشهای فعال کردن دانشآموزان، تألیف محتوای کتاب بهصورت فعال میباشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و روش آن روش تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل کل کتاب جغرافیای ایران مقطع دوم متوسطه (بهصورت تمام شمار) که در سال 1399 چاپ شده است، میباشد که مؤلفههای متن، تصاویر و پرسش یا فعالیتهای کتاب مورد تحلیل قرار گرفته است. با توجه به محاسبات انجامشده، ضریب درگیری متن برابر با 145/0 و ضریب درگیری تصاویر به میزان 575/0 حاصل گردید. ضریب درگیری فعالیتها نیز به میزان 84/4 محاسبه گردید. با توجه به نظر ویلیام رومی، زمانی یک کتاب درسی فعال است که ضریب درگیر آن 4/0 تا 5/1 باشد، درنتیجه میتوان گفت با توجه به اینکه مقادیر ضرایب درگیری محاسبهشده در کتاب مذکور، فقط واحد متن تصاویر و مطلوب بوده و ازآنجاییکه ضریب درگیری متون و فعالیتها بر اساس روش ویلیام رومی در حد مطلوب نبوده لذا محتوای کتاب حاضر مناسب نمیباشد و شایسته است برنامهریزان درسی و مؤلفان کتاب درسی جغرافیای ایران پایه دهم، در طراحی و تدوین آن دقت بیشتری نموده و با تنظیم محتوای برنامه درسی بهتر، بر میزان مشارکت دانشآموزان در فرآیند یادگیری تأکید بیشتری صورت گیرد.
معتمدی راد, محمد, & زارع عصمت آباد, زهرا. (1401). تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم مبتنی بر روش ویلیام رومی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(1), 55-81.
MLA
محمد معتمدی راد; زهرا زارع عصمت آباد. "تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم مبتنی بر روش ویلیام رومی", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4, 1, 1401, 55-81.
HARVARD
معتمدی راد, محمد, زارع عصمت آباد, زهرا. (1401). 'تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم مبتنی بر روش ویلیام رومی', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(1), pp. 55-81.
VANCOUVER
معتمدی راد, محمد, زارع عصمت آباد, زهرا. تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم مبتنی بر روش ویلیام رومی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1401; 4(1): 55-81.