بررسی نقش آموزش از طریق کارگزارهای بومی و غیربومی اجتماعی شدن در مصرف‌گرایی (مطالعه: دانش‌آموزان دختر 13-18 ساله شهرستان شفت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه شناسی و پژوهشگر

2 کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه دانش البرز، قزوین

چکیده

مقاله حاضر با هدف بررسی نقش آموزش از طریق کارگزارهای بومی و غیربومی اجتماعی شدن در مصرف‌گرایی دانش­آموزان نوجوان شهرستان شفت با رویکردی تفسیرگرایانه انجام پذیرفته است. ازاین‌رو ازنظریات اجتماعی شدن و مصرف نظریه‌پردازانی مانند بودریلار، سیمل، فرُم، مید، بلومر و کولی استفاده شده است. داده‌ها از طریق روش کتابخانه‌ای، میدانی و پیمایش و فنون فیش‌برداری، مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه جمع‌آوری و تحلیل گردید. جامعه آماری در مطالعه پیمایشی این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر گروه سنی 18-13ساله شهرستان شفت با تعداد 1693 نفر تشکیل دادند که از این تعداد با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 313 نفر با شیوه نمونه‌گیری طبقه‌بندی نسبی انتخاب شدند. نمونه‌گیری در مطالعه کیفی نیز با فنون مصاحبه و مشاهده به شیوه نظری در منطقه شفت انجام گردیده است. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد بین اجتماعی شدن از طریق کارگزارهایی چون نگرش معلمان به مصرف‌گرایی، ارتباط با گروه همسالان، مدگرایی، رسانه‌های جمعی و گردشگران و مقوله مصرف‌گرایی دانش‌آموزان رابطه وجود دارد. نتایج مطالعه ثانویه کیفی در تلفیق با پژوهش کمی نشان داد آموزش از طریق میانجی­ها یا کارگزارهای بومی مانند نگرش معلمان و گروه همسالان و کارگزارهای غیربومی مانند نقش گردشگران و رسانه‌های جمعی بر مصرف‌گرایی مؤثر است.

کلیدواژه‌ها