تحلیل محتواى کتاب مطالعات اجتماعى دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 بر اساس میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزشی علوم تربیتی پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان گیلان،رشت،ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و کیفی، واحد تحلیل، مضمون می­باشد. جامعه آماری، کتب مطالعات اجتماعی از پایه سوم تا ششم ابتدایی است. پژوهش حاضر 5 مؤلفه هویت ملی که شامل، مؤلفه نماد ملی 16 شاخص، مؤلفه میراث فرهنگی 7 شاخص، مؤلفه مشاهیر و شخصیت­ها 8 شاخص، مؤلفه ارزش­های ملی 4 شاخص و مؤلفه وقایع و رخدادها 5 شاخص بررسی شده است. یافته­های پژوهش نشان می‌دهد که در کتاب­های مطالعات اجتماعی دور ابتدایی به مؤلفه‌های هویت ملی، (33%/4)، مؤلفه نماد ملی، (97%/40)، مؤلفه میراث فرهنگی، (34%/15)، مؤلفه مشاهیر و شخصیت­ها، (68%/30) به مؤلفه ارزش­های ملی و (66%/8) به مؤلفه وقایع و رخدادها توجه شده است. ضمناً مؤلفه میراث فرهنگی (97%/40) بالاترین فراوانی و مؤلفه نماد ملی (33%/4) کمترین میزان فراوانی را دارند. همچنین مطالعات اجتماعی پایه ششم بیشترین میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی (09%/49) را داشته است. نتایج نشان­دهنده توجه ناقص کتاب­ها به مؤلفه‌های هویت ملی است. هدف کلی این کتاب تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر است. جهت تحقق این هدف آموزش و پروش باید نگاه ویژه­ای به مؤلفه‌های هویت ملی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها