گروه آموزشی علوم تربیتی پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان گیلان،رشت،ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و کیفی، واحد تحلیل، مضمون میباشد. جامعه آماری، کتب مطالعات اجتماعی از پایه سوم تا ششم ابتدایی است. پژوهش حاضر 5 مؤلفه هویت ملی که شامل، مؤلفه نماد ملی 16 شاخص، مؤلفه میراث فرهنگی 7 شاخص، مؤلفه مشاهیر و شخصیتها 8 شاخص، مؤلفه ارزشهای ملی 4 شاخص و مؤلفه وقایع و رخدادها 5 شاخص بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در کتابهای مطالعات اجتماعی دور ابتدایی به مؤلفههای هویت ملی، (33%/4)، مؤلفه نماد ملی، (97%/40)، مؤلفه میراث فرهنگی، (34%/15)، مؤلفه مشاهیر و شخصیتها، (68%/30) به مؤلفه ارزشهای ملی و (66%/8) به مؤلفه وقایع و رخدادها توجه شده است. ضمناً مؤلفه میراث فرهنگی (97%/40) بالاترین فراوانی و مؤلفه نماد ملی (33%/4) کمترین میزان فراوانی را دارند. همچنین مطالعات اجتماعی پایه ششم بیشترین میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی (09%/49) را داشته است. نتایج نشاندهنده توجه ناقص کتابها به مؤلفههای هویت ملی است. هدف کلی این کتاب تربیت شهروند مسئولیتپذیر است. جهت تحقق این هدف آموزش و پروش باید نگاه ویژهای به مؤلفههای هویت ملی داشته باشد.
مو سی پور میاندهی, پری, & منصوری, محبوبه. (1401). تحلیل محتواى کتاب مطالعات اجتماعى دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 بر اساس میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(1), 107-127.
MLA
پری مو سی پور میاندهی; محبوبه منصوری. "تحلیل محتواى کتاب مطالعات اجتماعى دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 بر اساس میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4, 1, 1401, 107-127.
HARVARD
مو سی پور میاندهی, پری, منصوری, محبوبه. (1401). 'تحلیل محتواى کتاب مطالعات اجتماعى دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 بر اساس میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(1), pp. 107-127.
VANCOUVER
مو سی پور میاندهی, پری, منصوری, محبوبه. تحلیل محتواى کتاب مطالعات اجتماعى دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 بر اساس میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1401; 4(1): 107-127.