نقش دسترسی به امکانات آموزشی بر بهبود پایگاه اجتماعی- اقتصادی افراد (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه‌های استان تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان/ پردیس حکیم فردوسی البرز

چکیده

ورود افراد به رشته‌های سطح بالا در دانشگاه، آینده شغلی و به‌نوعی پایگاه اجتماعی- اقتصادی آینده آن‌ها را رقم‌زده و این امر باعث حفظ و بازتولید سطح طبقاتی آنان می‌گردد. این تحقیق به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا سطح طبقاتی خانواده افراد و درواقع پایگاه اجتماعی- اقتصادی آنان باعث می‌گردد که این افراد از امکانات آموزشی بیشتر و بهتری در دوران دانش‌آموزی استفاده نمایند و به‌واسطه استفاده از همین امکانات بتوانند در دانشگاه به رشته‌های تحصیلی سطح بالاتر و با امنیت اقتصادی بیشتر وارد شوند. سؤال اصلی این تحقیق این است که آیا پایگاه اجتماعی- اقتصادی افراد بر میزان استفاده آن‌ها از امکانات آموزشی -نظیر کتاب‌های کمک‌درسی، کلاس‌های تقویتی، دوره‌های آمادگی کنکور، ابزارهای یادگیری، معلم خصوصی- تأثیر می‌گذارد و این امر این امکان را به آن‌ها می‌دهد که در رشته‌های تحصیلی بهتری قبول شوند. این تحقیق با روش پیمایشی و به کمک ابزار پرسشنامه صورت گرفت. پرسشنامه‌های محقق‌ساخته با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و انتخاب 200 نمونه در چند دانشگاه مهم در استان تهران توزیع و تکمیل شد. این تحقیق نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین سطح طبقاتی دانش‌آموزان و میزان بهره‌گیری آنان از امکانات آموزشی از یک‌سو و از سوی دیگر بین میزان استفاده از امکانات آموزشی و نوع و سطح رشته تحصیلی انتخاب‌شده در دانشگاه وجود دارد. نتایج تحقیق گویای این موضوع است که افراد متعلق به اقشار بالای جامعه از امکانات آموزشی بهتر و بیشتری استفاده نموده و وارد رشته‌های تحصیلی سطح بالاتری می‌شوند و در مقابل افراد سطح پایین ازنظر طبقاتی به رشته‌های سطح پایین روی می‌آورند.

کلیدواژه‌ها