ارزیابی رابطه مهارت های اجتماعی و تربیت شهروند در کتاب های جامعه شناسی متوسطه دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان کاشان

چکیده

برقراری ارتباط و تعامل موثر با دیگران مستلزم کسب مهارت های اجتماعی است که پیامد آن سلامت فردی و اجتماعی است. نهاد آموزش و پرورش از طریق درس جامعه شناسی می تواند این امر را محقق سازد و شهروندانی فعال و مسئولیت پذیر را تربیت کند. به همین منظور در این تحقیق با کمک نظریه های جامعه شناسی به دنبال بررسی و تبیین رابطه مهارت های اجتماعی و تربیت شهروندی در کتاب های جامعه شناسی متوسطه دوم هستیم. روش انجام تحقیق توصیفی و کیفی است که از طریق مصاحبه های عمیق با معلمان جامعه شناسی متوسطه دوم صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد به مهارت های اجتماعی در کتاب های جامعه شناسی چندان توجه نشده است و بیشتر مطالب مفهومی و در حوزه شناختی است و مصادیق عینی و رفتاری مهارت های اجتماعی مطرح نشده است و مسلما با این محتوا دانش آموزان چندان با نقش شهروندی آشنا نمی شوند. بنابراین لازم است که محتوای کتاب ها مورد بازبینی قرار بگیرد و در حوزه مهارتی و رفتاری بیشتر کار شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the relationship between social skills and citizen education in secondary school sociology books

نویسنده [English]

  • zahra esmi josheghani
kashan farhangian university
چکیده [English]

Communicating and interacting effectively with others requires acquiring social skills, which results in personal and social health. The institution of education can achieve this through sociology lessons and train active and responsible citizens. For this purpose, in this research, with the help of sociological theories, we seek to investigate and explain the relationship between social skills and citizenship education in secondary school sociology books. The research method is descriptive and qualitative, which has been done through in-depth interviews with secondary sociology teachers. The results show that social skills have not been given much attention in sociology books and most of the content is conceptual and in the cognitive field, and are not mentioned concrete and behavioral examples of social skills and certainly, with this content, students are not familiar with the role of citizenship. Therefore, it is necessary to review the content of the books and work more in the field of skills and behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social skills
  • Citizenship education
  • Secondary sociology books