1
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. دبیر علوم اجتماعی.
2
دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ورشو لهستان
چکیده
داستانسرایی موجب از بین رفتن موانع خلاقیت میگردد و قدرت حل مساله را برای دانشآموزان فراهم میکند. هدف اصلی پژوهش آن بود که با بکارگیری یکی از روشهای یادگیری فعال، یعنی داستانسرایی، یادگیری و علاقهمندی به مطالب درس هویت اجتماعی دانشآموزان را بهبود ببخشد. بنابراین، پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که، آیا میتوان با استفاده از داستانسرایی، یادگیری و علاقهمندی دانشآموزان به محتوای درس هویت اجتماعی را بهبود بخشید؟. روش این تحقیق از نوع اقدامپژوهی (پژوهش در عمل) است. نمونه پژوهش متشکل از 26 دانشآموز تجربی و 28 دانشآموز ریاضی – فیزیک مدرسه علی ابن ابیطالب (ع) شهر فردیس (پایه دوازدهم) و 70 معلم پایه دوازدهم استان البرز بود (گروه انسانی)، که به صورت تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از دو دسته شواهد استفاده شد. دسته اول شواهد شامل آزمون سنتی (تستی – تشریحی) از دانشآموزان و نظرسنجی از معلمان بود. و دسته دوم شواهد شامل داستانسرایی (از جمله ابزارهایی که یادگیری فعال را تقویت میکند) بود. نتایج شواهد اول حاکی از عملکرد ضعیف دانشآموزان (با میانگین نمره 12) و همچنین علاقهمندی پایین آنها در درس مربوطه بود. اما نتایج شواهد دوم نشان داد که استفاده از روش داستانسرایی منجر به بهبود میزان یادگیری (با میانگین نمره 16) و افزایش علاقمندی دانشآموزان در درس مربوطه میشود.
دستیار, وحید, & مومن فر, زهرا. (1401). نقش داستان سرایی در یادگیری و علاقه مندی به محتوای درس هویت اجتماعی (مطالعه ای مبتنی بر روش اقدام پژوهی). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(2), 21-40.
MLA
وحید دستیار; زهرا مومن فر. "نقش داستان سرایی در یادگیری و علاقه مندی به محتوای درس هویت اجتماعی (مطالعه ای مبتنی بر روش اقدام پژوهی)", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4, 2, 1401, 21-40.
HARVARD
دستیار, وحید, مومن فر, زهرا. (1401). 'نقش داستان سرایی در یادگیری و علاقه مندی به محتوای درس هویت اجتماعی (مطالعه ای مبتنی بر روش اقدام پژوهی)', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(2), pp. 21-40.
VANCOUVER
دستیار, وحید, مومن فر, زهرا. نقش داستان سرایی در یادگیری و علاقه مندی به محتوای درس هویت اجتماعی (مطالعه ای مبتنی بر روش اقدام پژوهی). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1401; 4(2): 21-40.