دکتری جغرافیا، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران
چکیده
این پژوهش در زمینه بهبود روشهای آموزش جغرافیا و با هدف شناسایی ساختارها، وظایف و عملکرد نهادهای تاثیر گذار بر آموزش جغرافیا در مدارس و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود روند فعالیت آتی آن ها صورت گرفته است. روش کار بر مبنای تحلیل اسنادی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه اسناد موجود در پایگاه های اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان های زیر مجموعه آن و همچنین موسسات انتشاراتی و کمک آموزشی و نهادهای غیر انتفاعی آموزشی بوده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که این نهادها را می توان به دو دسته کلی دولتی و غیر دولتی تقسیم کرد. نهاد های دولتی شامل سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، گروه های آموزشی معلمان و انجمن های علمی دانش آموزی می باشند که عملکردی تکلیفی داشته و سعی داشته اند با الهام گرفتن از اسناد ملی، منابع آموزشی را به روز نموده و در راستای اجرایی کردن آن ها در مدارس گام بردارند. نهادهای دسته دوم نیز که غیردولتی محسوب می شوند، شامل موسسات انتشاراتی و کارتوگرافی خصوصی و انجمن های علمی دبیران جغرافیا می باشند که عملکردی مستقل داشته و تلاش هایی را در جهت تامین منابع علمی و ابزارهای کمک آموزشی در مدارس انجام داده اند. با توجه روند روبه رشد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش پیشنهاد می شود که نهادهای دولتی به سمت عدم تمرکز و تنوع بخشی به روش های تدریس و نهاد های غیر دولتی به سمت تنوع تولیدات آموزشی با تاکید بر بازی های آموزشی هوشمند حرکت نمایند.
شریفی نجف آبادی, رسول . (1401). نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(2), 41-65.
MLA
شریفی نجف آبادی, رسول . "نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4, 2, 1401, 41-65.
HARVARD
شریفی نجف آبادی, رسول. (1401). 'نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(2), pp. 41-65.
CHICAGO
رسول شریفی نجف آبادی, "نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها," پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4 2 (1401): 41-65,
VANCOUVER
شریفی نجف آبادی, رسول. نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1401; 4(2): 41-65.