دکتری جغرافیا، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران
چکیده
این پژوهش در زمینه بهبود روشهای آموزش جغرافیا و با هدف شناسایی ساختارها، وظایف و عملکرد نهادهای تاثیر گذار بر آموزش جغرافیا در مدارس و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود روند فعالیت آتی آن ها صورت گرفته است. روش کار بر مبنای تحلیل اسنادی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه اسناد موجود در پایگاه های اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان های زیر مجموعه آن و همچنین موسسات انتشاراتی و کمک آموزشی و نهادهای غیر انتفاعی آموزشی بوده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که این نهادها را می توان به دو دسته کلی دولتی و غیر دولتی تقسیم کرد. نهاد های دولتی شامل سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، گروه های آموزشی معلمان و انجمن های علمی دانش آموزی می باشند که عملکردی تکلیفی داشته و سعی داشته اند با الهام گرفتن از اسناد ملی، منابع آموزشی را به روز نموده و در راستای اجرایی کردن آن ها در مدارس گام بردارند. نهادهای دسته دوم نیز که غیردولتی محسوب می شوند، شامل موسسات انتشاراتی و کارتوگرافی خصوصی و انجمن های علمی دبیران جغرافیا می باشند که عملکردی مستقل داشته و تلاش هایی را در جهت تامین منابع علمی و ابزارهای کمک آموزشی در مدارس انجام داده اند. با توجه روند روبه رشد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش پیشنهاد می شود که نهادهای دولتی به سمت عدم تمرکز و تنوع بخشی به روش های تدریس و نهاد های غیر دولتی به سمت تنوع تولیدات آموزشی با تاکید بر بازی های آموزشی هوشمند حرکت نمایند.
شریفی نجف آبادی, رسول. (1401). نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(2), 41-65.
MLA
رسول شریفی نجف آبادی. "نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4, 2, 1401, 41-65.
HARVARD
شریفی نجف آبادی, رسول. (1401). 'نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(2), pp. 41-65.
VANCOUVER
شریفی نجف آبادی, رسول. نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1401; 4(2): 41-65.