فراتحلیل مطالعات تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی آموزش تاریخ

2 عضوهیات علمی

چکیده

این مقاله باهدف تحلیل موضوعات، یافته‌ها و پیشنهادهای ارائه‌شده و حوزه‌های مغفول مانده پژوهشی در آموزش و پرورش و آموزش شهروندی در کشور ایران انجام‌شده است. پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل بوده و بر اساس آن، پایگاه‌های اطلاعاتی نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، علم نت، مگیران با استفاده از کلیدواژه‌های: «تربیت شهروندی»، «اهداف برنامه درسی»، «شهروند مطلوب»، «مؤلفه‌های شهروندی»، «آموزش شهروندی» مورد جست‌وجو قرار گرفت. تمامی مقالات مجله‌ای منتشرشده از سال 1381 تا 1400 موردبررسی و با اعمال فیلتر، در عنوان و اهداف و یافته‌های پژوهش، تعداد 23 مقاله‌ی مرتبط انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از مطالعه و ارزیابی محتوای مقالات، یافته و پیشنهادهای ارائه‌شده توسط آن‌ها بررسی و تحلیل ‌شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که وظایف و اهداف نظام آموزشی در آموزش شهروندی نیاز به بازاندیشی و تأملی مجدد دارد. توازنی بین محتوای اختصاص داده‌شده به موضوع شهروندی و سایر مطالب در کتاب‌های درسی وجود ندارد و محتوای موجود فاقد مطلوبیت کافی بوده و ازنظر مخاطب جذاب نیست. برخی از ابعاد آموزش شهروندی مغفول مانده و با توجه به شرایط کنونی هماهنگی بین محتوا و نیازهای امروز مخاطب لازم است تا موردتوجه قرار گیرد. همچنین توجه به مؤلفه‌های سواد رسانه‌ای و فناوری در آموزش شهروندی و همچنین تربیت شهروند الکترونیک حائز اهمیت است. در نتیجه، لازم است تا بازنگری جدی در جذابیت، کیفیت و کمیت محتوا و ابعاد گوناگون آموزش و تربیت شهروندی در برنامه‌ی درسی ایران صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها