ارزیابی و سنجش سطح خوانایی کتاب‌درسی مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

کتاب‌درسی از عناصر اصلی انتقال پیام‌های آموزشی در تعلیم و تربیت است. از ویژگی‌های کتاب‌های‌درسی این است که محتوای تدوین شده برای هر پایه‌تحصیلی با شرایط رشد شناختی مخاطبین خویش هماهنگ باشد. هدف این پژوهش، ارزیابی و سنجش سطح خوانایی محتوای کتاب‌درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس دو فرمول تحلیل محتوای مک‌لافلین و گانینگ‌فوگ است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتاب‌درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا، بر اساس ماهیت از روش‌های عینی – کمی و از روش «آنتروپی‌ شانون» برای پردازش کلمات دشوار ابتدای فصل‌ها، درس‌ها و مجموع تعداد کلمات دشوار فصل‌ها، در محتوای کتاب‌درسی مطالعات اجتماعی پایه‏ ششم ابتدایی استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد، متن‌هایی که بر اساس روش‌های مک‌لافلین و گانینگ‌فوگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نظر سطح توانایی کلاسی در سطحی بالاتر از پایه ششم ابتدایی قرار دارند. ارزیابی محتوای کتاب‌های‌درسی، علاوه برکمک به افزایش کارایی و اثر بخشی آن‌ها، می‌تواند تحقق اهداف آموزشی را به دنبال داشته باشد.

کلیدواژه‌ها