تحلیل محتوای کیفی کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم بر اساس مولفه‌های صلح یونسکو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی، دانشگاه سلجوک، قونیه، ترکیه

چکیده

صلح یکی از مهمترین دغدغه‌های جهان امروز و گمشده‌ی همیشگی تاریخ است. نهادهای مسئول بین‌المللی دائما پیگیر اصلاح روابط بین کشورها و ارائه راهکار برای پایان دادن به جنگ‌ها هستند. یکی از این اقدامات، طرح و ابلاغ مولفه‌های آموزش صلح توسط سازمان یونسکو است که بایستی در تمامی سطوح از سیاست و اقتصاد و روابط بین الملل گرفته تا آموزش و جامعه‌پذیری و روابط بین فردی لحاظ شود. نظام تعلیم و تربیت هر کشور وظیفه اصلی آموزش مولفه‌های صلح را در قالب برنامه‌ریزی درسی، طراحی آموزشی، تدوین اهداف، برنامه‌ها و مفاد آموزشی، ارزشیابی مربی و متربی و ارزیابی سیستمی بر عهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم بر اساس مولفه‌های صلح یونسکو انجام شده است. برای انجام این تحقیق از شیوه تحلیل محتوای تلخیصی یا عرفی استفاده است. نمونه آماری این پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم سال تحصیلی 1401-1400 بوده است که محتوای آن با جست‌وجوی کلمات و اصطلاحات مرتبط با مولفه‌های صلح یونسکو به روش دستی و با دقت نظر بالایی انجام شده است. یافتههای این پژوهش نیز بر آن است که بیشترین میزان فراوانی انطباق بین واحد متنی کتاب درسی که بصورت پاراگراف یا بند، واحد بندی شده و همچنین بیشترین درصد انطباق نیز در واحد بیشتر بدانیم با مولفه‌های آموزش صلح یونسکو بدست آمده است. همچنین در محتوای این کتاب درسی مولفه‌های حفظ فرهنگ‌ها و معنویت به ترتیب دارای بیشترین درصد انطباق و مولفه‌های تعاون و همبستگی، حقوق بشر و جهان وطنی کمترین میزان انطباق را به خود اختصاص دادند.

کلیدواژه‌ها