1
گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان همدان، ایران
2
گروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان همدان
چکیده
پژوهش حاضر باهدف مطالعه جامعهشناختی تعیین رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و بازتعریف هویت جنسیتی در بین دختران دانشجو در دانشگاه بوعلی سینا همدان انجامشده است. تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. چارچوب نظری این مطالعه رهیافت ترکیبی در حوزه استفاده از فناوری و رسانههای جدید و بازتعریف هویت جنسیتی از گیدنز و گافمن است. جامعهٔ آماری آن شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه بوعلی سینا که در امتحانات ترم دوم (نیمسال 4002) در دانشگاه حضور داشتهاند، است و حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران 366 نفر و نمونهها به شیوه نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه انتخابشدهاند. نتایج توصیفی نشان میدهد که پاسخگویان در سطح متوسط بالا(7/3) از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی استفاده میکنند. همچنین در سطح بالا (6/4) به بازتعریف هویت جنسیتی میپردازند. نتایج آزمون همبستگی نشان از معنادار بودن رابطه استفاده از فناوری نوین ارتباطی و اطلاعاتی و بازتعریف هویت جنسیتی (41/0) دارد. همچنین همبستگی مثبت و معناداری میان هر یک از ابعاد متغیر فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی با ابعاد بازتعریف هویت جنسیتی تأییدشده است.
سروری, جمشید, & طوافی, هیدا. (1401). تحلیل جامعه شناختی رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و باز تعریف هویت جنسیتی (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا همدان). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(3), 105-136.
MLA
جمشید سروری; هیدا طوافی. "تحلیل جامعه شناختی رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و باز تعریف هویت جنسیتی (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا همدان)", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4, 3, 1401, 105-136.
HARVARD
سروری, جمشید, طوافی, هیدا. (1401). 'تحلیل جامعه شناختی رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و باز تعریف هویت جنسیتی (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا همدان)', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(3), pp. 105-136.
VANCOUVER
سروری, جمشید, طوافی, هیدا. تحلیل جامعه شناختی رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و باز تعریف هویت جنسیتی (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا همدان). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1401; 4(3): 105-136.