آموزش جغرافیا برمبنای شاخص‌های جهانی پایداری در کتب درسی جغرافیا ( نمونه موردی: پایه های تحصیلی مدارس ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی کرج

2 کارشناس مسئول پژوهش پردیس حکیم فردوسی

3 آموزشی گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان،پردیس حکیم فردوسی کرج

چکیده

آموزش جغرافیا در مدارس جهان جایگاه ویژه‌ای برای نظام برنامه‌ریزی و همچنین برنامه‌ریزان درسی دارد، از این‌رو مطابق برنامه‌های جهانی برنامه‌های آموزش جغرافیا هم در مدارس ایران مدنظر برنامه ریزان قرارگرفته و بر این اساس کتب جغرافیا در پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی مختلف برای دانش آموزان تدوین شده است. با بررسی اهمیت جایگاه جهانی پایداری بر اساس شاخص‌های مختلف در این کتب درسی ،کیفیت  و کمیت این امر در مدارس ایران و در قالب مقاله فوق تبیین شده است. در این مقاله سعی شده است با بررسی تک‌تک دروس جغرافیای همه پایه های تحصیلی مدارس ایران این جایگاه مشخص و نقاط قوت و ضعف آن‌ها برای اولین بار مورد تدقیق قرار گیرند. بر این اساس 12 پایه و همچنین سه دوره تحصیلی در قالب 11 کتاب مجزای آموزش جغرافیا بررسی‌شده‌اند که یافته‌ها حاکی از ضعف کمی و کیفی کلی کتاب‌ها و مباحث درسی جغرافیا در این حیطه می‌باشند.  بررسی ها نشان داده اند که کتب جغرافیای ایران با استانداردهای بین المللی در حیطه آموزش جغرافیا براساس شاخص‌های پایداری فاصله زیادی دارند که باید توسط برنامه ریزان درسی مورد بازنگری قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها